Κυριακή 3 Μαρτίου 2013

Η νέοι αποικιοκράτες!Η Κίνα ανοίγει «διαδρόμους» για πρόσβαση σε πρώτες ύλες

Η Κίνα ανοίγει «διαδρόμους» για πρόσβαση σε πρώτες ύλες  Η έννοια της... λιτότητας δεν έχει φτάσει ακόμη στο Πεκίνο, το οποίο εξακολουθεί να «αγοράζει» επιρροή κάνοντας δαπανηρές επενδύσεις σε όλο τον κόσμο.



Βασική αρχή είναι όχι μόνο η επένδυση να αποδίδει οικονομικά, αλλά κυρίως εάν θα...
εξυπηρετεί την πρόσβαση της Κίνας σε πρώτες ύλες και αγορές.
Στο στόχαστρο του Πεκίνου έχουν μπει κυρίως διάφορα λιμάνια, με απώτερο στόχο να δημιουργήσει κομβικά σημεία μεταφοράς πρώτων υλών και ενεργειακών πόρων και ταυτόχρονα να ενισχύσει τις εμπορικές της συναλλαγές.
Με την ανάληψη του λιμανιού του Πειραιά για παράδειγμα, μέσω της Cosco, το Πεκίνο απέκτησε πρόσβαση στην Ανατολική Ευρώπη και άνοιξε τον δρόμο για τη Μαύρη Θάλασσα, την Κεντρική Ασία και τη Ρωσία.
Αυτό όμως δεν ήταν αρκετό για την κινεζική ηγεσία, που θέλει να αγοράσει τη διαχείριση του κομβικού λιμανιού Γκουαντάρ, στο Πακιστάν, γεγονός που προκαλεί έντονη ανησυχία στην Ινδία.
Πριν από λίγες ημέρες υπεγράφη η σχετική συμφωνία με την κυβέρνηση του Πακιστάν και θα τεθεί σε ισχύ σε έναν χρόνο.
Η Κίνα ανοίγει «διαδρόμους» για πρόσβαση σε πρώτες ύλες
Το λιμάνι στο Γκουαντάρ είναι στρατηγικής σημασίας για τα κινεζικά συμφέροντα, καθώς θα επιτρέψει τη δημιουργία ενός «διαδρόμου» για τις αγορές του Πεκίνου στον τομέα της ενέργειας, αλλά και το κινεζικό εμπόριο, που θα μειώσει τις μέχρι τώρα μεταφορές κατά αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα. Το συγκεκριμένο λιμάνι δίνει στον εμπορικό στόλο της Κίνας άμεση πρόσβαση στην αραβική θάλασσα, στα στενά του Ορμούζ και στις πρώτες ύλες που αντλεί από την Αφρική και τη Μέση Ανατολή.
Οι πιο αδικημένοι
Ακόμη θα έχουν όφελος και οι πιο «αδικημένες» περιφέρειες της Κίνας στη Δύση, χάρη στη σιδηροδρομική γραμμή που θα κατασκευαστεί για να συνδέει το λιμάνι με κομβικά σημεία της χώρας.

Το βασικό αγαθό που θα μεταφέρεται μέσα από τα λιμάνια είναι το πετρέλαιο, κάτι για το οποίο διαβεβαιώνουν με κάθε μέσο οι Κινέζοι είτε μέσω ανακοινώσεων είτε με δημοσιεύματα στον Τύπο.Αλλο ένα διαμετακομιστικό κέντρο κατασκευάζεται με χρήματα του Πεκίνου και δη 14 εκατ. δολάρια στο Νεπάλ, ενώ στο Μπαγκλαντές η Κίνα προσπαθεί να κερδίσει τον διαγωνισμό για την κατασκευή ενός λιμανιού μεγάλου βάθους.
Το Πεκίνο χρηματοδότησε ένα ανάλογο εγχείρημα στη Σρι Λάνκα. Ταυτόχρονα επενδύει σχεδόν σε κάθε τομέα σε ολόκληρο τον κόσμο. Συνολικά το Πεκίνο έχει διαθέσει 606,6 δισ. δολάρια για ενέργεια, μέταλλα, υποδομές, ακίνητα, χρηματαγορές, αγροτικές καλλιέργειες και νέες τεχνολογίες σχεδόν σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος φαίνεται ότι βρίσκονται η Αφρική και η Λατινική Αμερική, καθώς διαθέτουν άφθονες πρώτες ύλες. Η Μέση Ανατολή και η Ρωσία είναι η ενεργειακή πηγή της Κίνας, ενώ τεχνολογία αντλούν οι Κινέζοι από τις επενδύσεις τους σε ΗΠΑ, Καναδά και Ευρώπη.
Τα περισσότερα χρήματα, πάντως, έχουν μετακινηθεί προς την Αυστραλία, όπου έχουν γίνει πολλαπλές επενδύσεις σχεδόν σε όλους τους τομείς στρατηγικού ενδιαφέροντος για την Κίνα.
Ανήσυχη η Δύση Φοβάται στρατιωτική αξιοποίηση των λιμανιών
Η ανησυχία που επικρατεί στη Δύση είναι ότι τα λιμάνια μπορούν να αξιοποιηθούν και για στρατιωτικούς σκοπούς. «Σαφώς κάθε λιμάνι έχει και μια εν δυνάμει στρατιωτική αξία», σημειώνουν χαρακτηριστικά οι «Global Times», επίσημο όργανο του Πεκίνου. «Ομως η Κίνα δεν ακολουθεί την τακτική της αποικιοκρατίας. Η Δύ­ση υπερβάλλει στην ανησυχία της κάθε φορά που το ζήτημα περιστρέφεται γύρω από τα ενεργειακά συμφέροντα της Κίνας». Ηδη από το 2004 το αμερικανικό Πεντάγωνο προειδοποιούσε για τις δραστηριότητες της Κίνας στις ακτές της Ασίας, της εγγύς Ανατολής και της Αφρικής.
Σε όλα αυτά τα σημεία, που διατρέχουν τις παλιές διαδρομές που ακολουθούσαν τα πλοία, από τα στενά του Ορμούζ μέχρι την αραβική χερσόνησο και από το Ιράν μέχρι την Ανατολική Αφρική, βρίσκονται κόμβοι απαραίτητοι για την Κίνα.
Το Πεκίνο καταφέρνει να αποκτήσει πρόσβαση με γενναιόδωρες επενδύσεις και δάνεια, κατασκευή λιμανιών και υποδομών και τη σύναψη εμπορικών συμφωνιών.
Για τις ΗΠΑ, ο φόβος είναι ότι στο μέλλον όλα αυτά τα πολύτιμα σημεία θα μπορούσαν εύκολα να μετατραπούν σε ναυτικές βάσεις. Και ανησυχούν ότι θα μπορούσε να ξεσπάσει ένας νέος ψυχρός πόλεμος στον Ειρηνικό, αυτήν τη φορά μεταξύ Ουάσιγκτον και Πεκίνου για το ποιος θα έχει τον έλεγχο της συγκεκριμένης περιοχής.
ΜΑΡΙΑ ΑΔΑΝΙΔΟΥ
madam@pegasus.gr


 www.ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου