Βασιλική Πιτούλη:Τώρα που όλα πια έχουν τελειώσει, και το υπέροχο Κράτος μας αποφάσισε
ανερυθρίαστα να κλείσει τις Σχολικές Βιβλιοθήκες ( για τις οποίες,
σημειωτέον, είχε εισπράξει χρήματα από τη Ε.Ε.) είναι σκόπιμο...
να κάνουμε
μια σύντομη ιστορική αναδρομή, δεδομένου ότι το θέμα είναι μείζον, εφ’
όσον άπτεται της Παιδείας του τόπου, αλλά και κρίσιμα εθνικό, όπως θα
δείτε στη συνέχεια.
Πριν από δέκα περίπου χρόνια, ιδρύθηκαν σε όλη την επικράτεια 500 περίπου Σχολικές Βιβλιοθήκες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ήταν χώροι κυρίως μελέτης και δανεισμού βιβλίων, ενώ ταυτόχρονα εξυπηρετούσαν και άλλες ανάγκες του σχολείου, όπως προβολές ταινιών κ. λ. π. Υπήρχε η φιλοδοξία να γίνουν ένα κύτταρο μάθησης, οργανικά δεμένο με τη διδασκαλία των επιμέρους μαθημάτων, και πρωτίστως μέσα από αυτές να τονωθεί η φιλαναγνωσία των μελών της σχολικής κοινότητας, μαθητών και καθηγητών, και να αναχθεί το Βιβλίο σε ύψιστο πολιτιστικό αγαθό.
Για να μη μιλήσουμε για τις νέες τεχνολογίες που είναι αυτονόητο ότι εφαρμόζονται σε μια σύγχρονη Βιβλιοθήκη, και πρέπει να ενθαρρύνονται τα παιδιά να τις χρησιμοποιούν. Στην πορεία, πριν από τρία περίπου χρόνια, προστέθηκαν άλλες 300 Σχολικές Βιβλιοθήκες, ανεβάζοντας σε 800 το συνολικό αριθμό. Υπεύθυνοι των Σχολικών Βιβλιοθηκών ορίστηκαν εκπαιδευτικοί που αποσπάστηκαν σε αυτές τις θέσεις, αφού έκαναν σχετική αίτηση και πέρασαν με επιτυχία τη διαδικασία επιλογής.
Και ερχόμαστε στο δια ταύτα. Τι συμβαίνει τώρα, εν έτει 2011, μεσούσης μιας πρωτοφανούς για τα ελληνικά μεταπολεμικά δεδομένα οικονομικής κρίσεως; Το Κράτος αποφασίζει να κλείσει τις Σχολικές Βιβλιοθήκες, ή, για να το πω πιο κομψά, να τις αφήσει ακέφαλες, χωρίς υπεύθυνο καθηγητή.
Η δικαιολογία που προβάλλεται είναι ότι δεν υπάρχουν κονδύλια για να πληρώνονται οι αναπληρωτές, και επομένως κάθε εκπαιδευτικός πρέπει να επιστρέψει στη θέση του. Στο μεταξύ, αφήνει μετέωρους 800 καθηγητές που έδωσαν ψυχή σ’ αυτό το θεσμό, που δαπάνησαν αμέτρητες ώρες να στήσουν τις Σχολικές Βιβλιοθήκες, να τις οργανώσουν, να προσελκύσουν τα παιδιά, και όλα αυτά χωρίς ούτε ένα ευρώ ως ειδικό επίδομα.
Είναι γνωστό ότι οι Σχολικές Βιβλιοθήκες έμειναν «άπροικες», τα χρήματα που είχαν προβλεφθεί για τη λειτουργία τους εξανεμίστηκαν, και οι Σχολικές Βιβλιοθήκες λειτουργούσαν χάρη στο μεράκι κάποιων ανθρώπων και σε χορηγίες ιδιωτών.
Το Κράτος έκρινε ότι οι Σχολικές Βιβλιοθήκες κοστίζουν υπερβολικά, και προτιμά να τις αφήσει να παρακμάσουν, να αραχνιάσουν, να λεηλατηθούν. Κατά τα άλλα, ακούμε συνεχώς πομπώδεις προτάσεις για αναβάθμιση της Παιδείας και εκσυγχρονισμό της Εκπαίδευσης, για εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στη διδακτική πρακτική, και άλλα μεγαλόστομα. Όλα αυτά, κατά τη γνώμη των ιθυνόντων του Υπουργείου Παιδείας, δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, θα επιτευχθούν με Σχολικές Βιβλιοθήκες – φαντάσματα, χωρίς υπεύθυνους, με τον αυτόματο πιλότο. Πολύ ωραία κρίση, πολύ ωραία λογική.
Διαβάστε όμως τώρα και τα χειρότερα. Από το Paraskinio on line και το Xanthi on line έχουν δημοσιοποιηθεί τα κάτωθι (το θέμα έφτασε και στη βουλή με επερώτηση των βουλευτών Γ. Ζιώγα, Σ. Καλαντίδου, Θ. Ιγνατιάδη): Με κλείσιμο απειλούνται οι 28 Βιβλιοθήκες του Οργανισμού Παιδικού Εφηβικού Βιβλίου (ΟΠΕΒ) λόγω διακοπής της χρηματοδότησης. Ο ΟΠΕΒ είναι μη κερδοσκοπικός οργανισμός που εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας.
Οι Βιβλιοθήκες Φερών Έβρου, Ξυλαγανής Ροδόπης, Μύκης Ξάνθης, απειλούνται με κλείσιμο. Αυτές οι εθνικά κρίσιμες περιοχές κινδυνεύουν να χάσουν τα μοναδικά φυτώρια ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού, που είναι οι Βιβλιοθήκες, και μάλιστα η Μύκη της Ξάνθης, που έχει τη μοναδική ελληνόφωνη Βιβλιοθήκη στα Πομακοχώρια, τη στιγμή που οι εκεί τουρκικές βιβλιοθήκες ανθούν, και βεβαίως περιλαμβάνουν βιβλία εθνικιστικού περιεχομένου.
Δεδομένων των δυσμενών συνθηκών που επικρατούν στην ορεινή περιοχή, η υπεύθυνη κ. Δέσποινα Κοτόρνου κατόρθωσε να κάνει τη Βιβλιοθήκη της Μύκης πόλο έλξης για τα μικρά Πομακόπουλα, και τώρα το ελληνικό Κράτος την αφήνει αβοήθητη. Και το πιο εξοργιστικό: υπήρξε επιχειρηματίας που πρότεινε να αναλάβει εξ ολοκλήρου τα έξοδα λειτουργίας της συγκεκριμένης Βιβλιοθήκης, κοινοποιώντας την πρότασή του στο Υπουργείο Παιδείας, και στα μέσα ενημέρωσης. Δεν έλαβε απάντηση. Πόσο ανθέλληνες μπορούν να είναι αυτοί που μας κυβερνούν;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου