Πέμπτη, 29 Μαΐου 2014

Η Αγιά Σοφιά, ως "έπαθλο" του νεοθωμανισμού


010Εδώ και ημέρες στο διαδίκτυο έχει ξεκινήσει μία πρωτοβουλία, από ελληνοαμερικάνικες οργανώσεις, κατά της μετατροπής της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη σε τζαμί.
Στο ενημερωτικό γι' αυτή την πρωτοβουλία κείμενο, διαβάζουμε ότι σύμφωνα με τον τουρκικό τύπο, στο πλαίσιο των "εορτασμών" των Τούρκων για την Άλωση της Πόλης, η Αγία Σοφιά θα χρησιμοποιηθεί...
για "προσευχή" από τον Ταγίπ Ερντογάν, προκειμένου αυτός να ενισχύσει το πολιτικό του προφίλ που έχει πληγεί επανειλημμένα τον τελευταίο καιρό. Εχει δώσει μάλιστα ραντεβού σήμερα στην Αγια-Σοφιά, ημέρα σημαδιακή - είναι η επέτειος άλωσης της Πόλης, την οποία γιορτάζει ανελλιπώς κάθε χρόνο. Κάλεσε ισλαμιστές ηγέτες να προσευχηθούν μέσα στην εκκλησία, προβάλλοντας έτσι την ειλημμένη απόφασή του να αρθεί η μουσειακή χρήση του μνημείου και να επιστρέψει η λατρευτική.
Στα σχέδια της κυβέρνησης είναι και η επανακατασκευή του μεντρεσέ (εκκλησιαστικού σχολείου) που υπήρχε κάποτε δίπλα στην Αγια-Σοφιά, σύμφωνα με το ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών) Τουρκίας. Ο μεντρεσές κατεδαφίστηκε επί Κεμάλ ενώ είχε ανεγερθεί τον 16ο αιώνα. Η ανέγερσή του τώρα, πλάι σε ένα κηρυγμένο μνημείο, έρχεται σε αντίθεση με όλες τις διεθνείς συνθήκες προστασίας μνημείων.
Θα αντιδράσει άραγε η ελληνική κυβέρνηση;
Η Unesco πάντως τηρεί σιγχή ιχθύος
Η Αγία Σοφιά δεν αποτελεί όμως κάποιου είδους "ελληνικό απωθημένο". Σαφώς έχει έναν κεντρικό ρόλο στην ελληνική ιστορία, και αποτελεί ένα επιβλητικό χτίσμα αυτό καθ' εαυτό αλλά και ένα πολύ σημαντικό μνημείο του χριστιανικού και ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Γι αυτό και προκαλεί εντύπωση η "αδράνεια" της Unesco και των υπολοίπων διεθνών οργανισμών σε αυτή την πρόκληση εκ μέρους της Τουρκίας.
Η Αγία Σοφία
Η Αγία Σοφία είναι το πρώτο κτίσμα που χτυπάει στα μάτια του επισκέπτη, καθώς εισέρχεται από την Προποντίδα. Το ξεχωριστό αυτό σημείο είχαν επιλέξει για να χτίσουν τους ναούς τους, αιώνες πριν από τους Βυζαντινούς, οι ειδωλολάτρες.
Ο πρώτος ναός της Αγίας Σοφίας θεμελιώθηκε από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο το 330 μ.Χ. όταν ονόμασε τη μετέπειτα Κωνσταντινούπολη πρωτεύουσα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Η ανέγερση του ναού ολοκληρώθηκε από τον γιο του Κωνστάντιο και τα εγκαίνια έγιναν στις 15 Φεβρουαρίουτου 360.
Για την ολοκλήρωση του κολοσσιαίου έργου δούλεψαν αδιάκοπα επί έξι χρόνια 10.000 τεχνίτες, ενώ ξοδεύτηκαν 320.000 λίρες (περίπου 120.000.000 ευρώ). Από κάθε σημείο όπου υπήρχε Ελληνισμός, έγινε προσφορά: Τα πράσινα μάρμαρα από τη Μάνη και την Κάρυστο, τα τριανταφυλλιά από τη Φρυγία και τα κόκκινα από την Αίγυπτο. Από τον υπόλοιπο κόσμο προσφέρθηκαν τα πολύτιμα πετράδια, ο χρυσός, το ασήμι και το ελεφαντόδοντο, για τη διακόσμηση του εσωτερικού.
Τα εγκαίνια έγιναν στις 27 Δεκεμβρίου του 537 από τον Ιουστινιανό, ο οποίος βλέποντας την υπεροχή της Αγίας Σοφίας έναντι του ξακουστού ναού του Σολομώντα, αναφωνεί: «Δόξα των Θεώ το καταξιωσάντι με τελέσαι τοιούτον έργον. Νενίκηκά σε Σολομών».
Για χίλια και πλέον χρόνια (537-1453), η Αγία Σοφία θα αποτελέσει το κέντρο της ορθοδοξίας και του ελληνισμού. Εκεί, ο λαός θα γιορτάσει τους θριάμβους, θα θρηνήσει τις συμφορές και θα αποθεώσει τους νέους αυτοκράτορες.
Η τελευταία λειτουργία τελέστηκε στις 29 Μαΐου του 1453. Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Παλαιολόγος ΙΑ' Δραγάτης, αφού προσευχήθηκε μαζί με το λαό και ζήτησε συγνώμη για λάθη που πιθανόν έκανε, έφυγε για τα τείχη, όπου έπεσε μαχόμενος. Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης, η Αγία Σοφία έγινε τζαμί και με την επανάσταση του Κεμάλ Ατατούρκ μετατράπηκε σε μουσείο.
Όπως καταλαβαίνει κανείς, η "συμβολική ημερομηνία", σήμερα δηλαδή που ίσως οι Τούρκοι προκαλέσουν μετατρέποντας – έστω και προσωρινά- την Αγία Σοφία σε τζαμί, σηματοδοτεί κάτι πολύ περισσότερο σημαντικό από την πολιτική προσπάθεια του Ερντογάν να μαζέψει ψηφοφόρους. Σημαίνει την αναστροφή της πορείας των νεοτούρκων και την επαναφορά του Οθωμανικού τύπου ισλαμισμού, ως κυρίαρχη πολιτική δύναμη στην Τουρκία. Ο Ερντογάν είναι αλήθεια ότι έχει στριμωχθεί σε διεθνές επίπεδο. Όπως όμως αποδεικνύεται, και όπως πρόσφατα αποδείχθηκε και στις τουρκικές εκλογές, έχει ένα συμπαγές εσωτερικό μέτωπο στήριξης που δεν καταλαβαίνει ούτε από σκάνδαλα, ούτε από υποκλοπές ούτε από "επαναστάσεις" τύπου "πορτοκαλί" που κάποιοι προσπάθησαν να κάνουν στην Τουρκία για να ξεφορτωθούν τον Ερντογάν. Η δημογραφική ανάπτυξη του ισλαμιστικού-αγροτικού πληθυσμού της Τουρκίας και η ταυτόχρονη άλωση εκ μέρους της ελίτ του, της οικονομικής και πολιτικής εξουσίας, δίνουν στον Ερντογάν αυτή την εσωτερική σταθερότητα που χρειάζεται. Με αυτούς μιλά ο Ερντογάν. Και αυτοί δεν θέλουν το τουρκικό κράτος που συνομιλεί με την Ευρώπη, που σέβεται τα μνημεία όπως η Αγία Σοφία. Θέλουν ένα αυτοκρατορικού τύπου κράτος με συμβολικές κινήσεις, που αποδεικνύουν την ρώμη της "τοπικής υπερδύναμης" που λέγεται Τουρκία.
Και αυτή ακριβώς είναι η σημασία μίας τέτοιας κίνησης, σήμερα ή έστω κάποια άλλη στιγμή. Θα σηματοδοτεί την επιστροφή στο "αυτοκρατορικό" παρελθόν της Τουρκίας. Και ποιός θα τους αντιμετωπίσει; Οι Έλληνες πολιτικοί; Πού δεν μπορούν να διαχειριστούν ούτε το τι συμβαίνει στην Θράκη; Που "στηρίζουν" -οι δεξιοί μάλιστα- τον Καμίνη; Ο οποίος θέτει ως προτεραιότητα το να κάνουμε τζαμί στην Αθήνα;
Μόλις χτές το έκανε. Μιλώντας στους δημοσιογράφους σχετικά με τις προτεραιότητες της νέας δημαρχιακής περιόδου του ανέφερε ανάμεσα στις 4-5 πρώτες και την δημιουργία τζαμιού. Δήθεν για να κλείσουν τα παράνομα τζαμιά. Λες και δεν έχει υποχρέωση να κλείσει ούτως ή άλλως τα παράνομα τζαμιά. Λες και είναι κάποιου είδους προϋπόθεση το να μετατρέψουμε μια γειτονιά της Αθήνας σε γκέτο, για να ικανοποιηθούν τα ιδεοληπτικά κόμπλεξ της αριστεράς, περί ενός πολυπολιτισμικού κόσμου.
Η ουσία είναι ότι μία τέτοια κίνηση, μία τέτοια βεβήλωση της Αγίας Σοφίας αποτελέι την πλήρη ταπείνωση του νεοελληνικού κράτους. Μας αξίζει; Κατά πάσα πιθανότητα ναι. Μας αξίζει. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι εμείς είμασταν αυτοί που "προωθούσαμε" την Τουρκία στα ευρωπαϊκά φόρα, που συνεχώς υποχωρούσαμε σε όλα τα ζητήματα, που συνεχώς αποδεχόμασταν ως παγιωμένες τις αμφισβητήσεις μας. Τζαμία η Αγία Σοφία, τζαμιά και στην Αθήνα. Τζαμιά παντού. Και μετά απορούμε που σε κάποιο καιρό όχι μόνον η Θράκη, αλλά ολόκληρη η Ελλάδα (αφού όπως είχε πει ο Ερντογάν όταν λένε Θράκη οι Τούρκοι εννοούν και την Θεσσαλονίκη) θα περιέλθει υπό τουρκικό έλεγχο. Ούτως ή άλλως η επανεκλογή Μπουτάρη στην Θεσσαλονίκη, εξασφαλίζει ότι θα συνεχιστεί η τουρκοποίηση και αυτής της πόλης στο όνομα του... τουρισμού!

elkosmos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου