Η αρχαία ελληνική αισθητική μάλλον κρίθηκε ιδιαίτερα προχωρημένη από το
Μουσείο του Ντόχα στο Κατάρ, καθώς οι διευθυντές ζήτησαν την απομάκρυνση
ανδρικών αγαλμάτων από τον χώρο της έκθεσης.
Συγκεκριμένα, ο Κούρος του Πτώου αποτέλεσε...
κόκκινο πανί για τους ιθύνοντες, καθώς φοβήθηκαν μήπως το γυμνό σώμα του θa σκανδαλίσει τις Καταρίνες. Το γυμνό αντρικό σώμα προφανώς αποτελεί ταμπού για τον κώδικα ηθικής του Κατάρ.
Τι αποφάσισαν οι διευθυντές του Μουσείου; Μα φυσικά να σκεπάσουν τα αγάλματα με μαύρο τσαντόρ και έπειτα να τα απομακρύνουν πίσω από το παραβάν.
Εκεί τα βρήκε ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας όταν πήγε στην Ντόχα για τα εγκαίνια της έκθεσης «Ολυμπιακοί Αγώνες: Παρελθόν – Παρόν». Οι δικαιολογίες του τύπου ότι την έκθεση θα περιηγούνταν γυναίκες και υπήρχε περίπτωση αντιδράσεων ουδόλως κατάφεραν να πείσουν τον υπουργό να δεχτεί την προσβολή των αγαλμάτων. Ζήτησε λοιπόν, εφόσον η προβολή τους δεν είναι αντάξια της αξίας τους και του ήθους της αρχαίας ελληνικής τέχνης, να επιστραφούν στην Ελλάδα πάραυτα, όπως και έγινε. Ο Κούρος του Πτώου και ο νεαρός αθλητής από την Ελευσίνα γύρισαν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Η έκθεση φιλοξενήθηκε από τον περασμένο Αύγουστο στο Μουσείο Μάρτιν Γκρόπιους Μπάου του Βερολίνου. Μετά το πέρας της μεταφέρθηκε στο Κατάρ, έχοντας αποκτήσει και σύγχρονο σκέλος, το οποίο μάλιστα οι γερμανικές εφημερίδες αποκαλούσαν «η πουλημένη έκθεση», επειδή το Κατάρ παρουσίασε τα πάντα εξωραϊσμένα, αφαιρώντας κριτικές αναφορές ώστε να καλοπιάσει τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή.
Εκτός από τις αξίες του Ολυμπισμού, που κάθε άλλο παρά σωστά και κριτικά προβάλλονται, οι ίδιες οι αξίες της αρχαίας Ελλάδας και της τέχνης της υπέφεραν στο Κατάρ. Πράγματι, η κοινωνία του είναι βαθιά συντηρητική. Αυτό όμως έπρεπε να ληφθεί υπόψη όταν στηνόταν η έκθεση. Η απεικόνιση του ανδρικού σώματος γυμνού σε αγάλματα, ανάγλυφα, αγγεία, ιδίως όταν πρόκειται για αθλητές, είναι κάτι απολύτως αναμενόμενο.
Μάλλον οι υπεύθυνοι της Έκθεσης δεν είχαν την σωστή ενημέρωση για το περιεχόμενο της και κακώς τα αγάλματα ταλαιπωρήθηκαν με άσκοπες μετακινήσεις, όπως αναφέρουν κύκλοι από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Συγκεκριμένα, ο Κούρος του Πτώου αποτέλεσε...
κόκκινο πανί για τους ιθύνοντες, καθώς φοβήθηκαν μήπως το γυμνό σώμα του θa σκανδαλίσει τις Καταρίνες. Το γυμνό αντρικό σώμα προφανώς αποτελεί ταμπού για τον κώδικα ηθικής του Κατάρ.
Τι αποφάσισαν οι διευθυντές του Μουσείου; Μα φυσικά να σκεπάσουν τα αγάλματα με μαύρο τσαντόρ και έπειτα να τα απομακρύνουν πίσω από το παραβάν.
Εκεί τα βρήκε ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας όταν πήγε στην Ντόχα για τα εγκαίνια της έκθεσης «Ολυμπιακοί Αγώνες: Παρελθόν – Παρόν». Οι δικαιολογίες του τύπου ότι την έκθεση θα περιηγούνταν γυναίκες και υπήρχε περίπτωση αντιδράσεων ουδόλως κατάφεραν να πείσουν τον υπουργό να δεχτεί την προσβολή των αγαλμάτων. Ζήτησε λοιπόν, εφόσον η προβολή τους δεν είναι αντάξια της αξίας τους και του ήθους της αρχαίας ελληνικής τέχνης, να επιστραφούν στην Ελλάδα πάραυτα, όπως και έγινε. Ο Κούρος του Πτώου και ο νεαρός αθλητής από την Ελευσίνα γύρισαν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Η έκθεση φιλοξενήθηκε από τον περασμένο Αύγουστο στο Μουσείο Μάρτιν Γκρόπιους Μπάου του Βερολίνου. Μετά το πέρας της μεταφέρθηκε στο Κατάρ, έχοντας αποκτήσει και σύγχρονο σκέλος, το οποίο μάλιστα οι γερμανικές εφημερίδες αποκαλούσαν «η πουλημένη έκθεση», επειδή το Κατάρ παρουσίασε τα πάντα εξωραϊσμένα, αφαιρώντας κριτικές αναφορές ώστε να καλοπιάσει τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή.
Εκτός από τις αξίες του Ολυμπισμού, που κάθε άλλο παρά σωστά και κριτικά προβάλλονται, οι ίδιες οι αξίες της αρχαίας Ελλάδας και της τέχνης της υπέφεραν στο Κατάρ. Πράγματι, η κοινωνία του είναι βαθιά συντηρητική. Αυτό όμως έπρεπε να ληφθεί υπόψη όταν στηνόταν η έκθεση. Η απεικόνιση του ανδρικού σώματος γυμνού σε αγάλματα, ανάγλυφα, αγγεία, ιδίως όταν πρόκειται για αθλητές, είναι κάτι απολύτως αναμενόμενο.
Μάλλον οι υπεύθυνοι της Έκθεσης δεν είχαν την σωστή ενημέρωση για το περιεχόμενο της και κακώς τα αγάλματα ταλαιπωρήθηκαν με άσκοπες μετακινήσεις, όπως αναφέρουν κύκλοι από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου