Tην ίδια ώρα που μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις, όπως η ΦΑΓΕ και η Coca
Cola 3Ε, βλέπουν την έξοδο της χώρας αναζητώντας έδρα στο εξωτερικό,
μία εταιρεία κολοσσός στον παγκόσμιο χάρτη των υποθαλάσσιων γεωτρήσεων
εξόρυξης φυσικού αερίου και πετρελαίου εγκαθίσταται στην Ελλάδα.
Ο λόγος για τη
νορβηγική Ocean Rig -συμφερόντων του Ελληνα εφοπλιστή Γιώργου
Οικονόμου-, μία εταιρεία με κεφαλαιοποίηση που υπερβαίνει τα 2
δισεκατομμύρια δολάρια, η οποία κατέχει και διαχειρίζεται...
πολύ μεγάλου βάθους υποβρύχιες πετρελαϊκές πλατφόρμες, χτισμένες για να λειτουργούν σε βάθος μέχρι και 12.000 πόδια, καθώς και πλοία υπεράκτιων γεωτρήσεων εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Με την Ελλάδα να βρίσκεται εδώ και καιρό στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για υποθαλάσσιες γεωτρήσεις στο Αιγαίο και το Ιόνιο Πέλαγος, πολλές εταιρείες κολοσσοί έχουν στρέψει το επενδυτικό τους βλέμμα στη χώρα μας.
Την πρώτη κίνηση, που προκάλεσε αίσθηση στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, έκανε ο Ελληνας εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου, που αποφάσισε να μεταφέρει το «αρχηγείο» της Ocean Rig, μίας από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες γεωτρήσεων, από το Stavanger της Νορβηγίας στην Αθήνα.
Η εκτίμηση ότι η διαχείριση της εταιρείας μπορεί να γίνει πιο αποδοτική και ανταγωνιστική στην Ελλάδα, παράλληλα με το γεγονός ότι όλα συγκλίνουν στο ότι η Ελλάδα θα αποτελέσει σημαντικό πεδίο στον παγκόσμιο χάρτη των εξορύξεων πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι δύο λόγοι που ώθησαν τον Ελληνα εφοπλιστή να κάνει τη στρατηγική επιλογή να μεταφέρει το «αρχηγείο» της εταιρείας, που από ιδρύσεώς της βρισκόταν στη Νορβηγία, στη χώρα μας. Στα νέα γραφεία της εταιρείας, που όπως όλα δείχνουν θα εδρεύουν στο Μαρούσι, όπου βρίσκεται και η έδρα όλων των εταιρειών του ελληνικού ναυτιλιακού ομίλου, θα εγκατασταθούν τα περισσότερα από τα στελέχη που εργάζονταν στο Stavanger της Νορβηγίας.
Βασικός μέτοχος της εταιρείας η ναυαρχίδα του ναυτιλιακού ομίλου του Γιώργου Οικονόμου, η εισηγμένη εταιρεία στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης DryShips, που προ ημερών άντλησε κεφάλαια της τάξης των 126,4 εκατ. δολαρίων από την αμερικανική κεφαλαιαγορά μέσω νέου placement μετοχών της Ocean Rig.
Η εταιρεία πέρασε στα χέρια του Ελληνα εφοπλιστή προ πέντε ετών και στο πέρασμα των χρόνων από δύο πλωτά γεωτρύπανα, που διέθετε, έχει φτάσει να διαχειρίζεται έναν στόλο 10 drill ships, εκ των οποίων τα τρία είναι υπό ναυπήγηση σε γιάρδα της Νοτίου Κορέας.
Αντικείμενο της Ocean Rig είναι η ναύλωση των drill ships της σε ενεργειακούς ομίλους, όπως η Exxon Mobil, η Royal Dutch Shell, η Total κ.ά., προκειμένου να εντοπιστούν και να εξορυχθούν κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η αξία των πλοίων αυτών είναι της τάξης των 700 εκατ. δολαρίων το καθένα, ενώ οι ναύλοι τους ανέρχονται σε 600.000 δολάρια και πλέον ημερησίως.
Το μέγεθος της εταιρείας, που συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες ναυτιλιακές υπεράκτιων γεωτρήσεων που ναυλώνει τα εξειδικευμένα πλοία-τρυπάνια στους μεγαλύτερους ενεργειακούς κολοσσούς, αποτυπώνει η συνολική αξία των συμβολαίων που ανέρχεται σήμερα σε 4,5 δισ. δολάρια. Για παράδειγμα, ένα από τα πλοία της, το Eirik Raude, έγινε γνωστό προ ημερών ότι έκλεισε12μηνο ναυλοσύμφωνο για εργασίες στη Δυτική Αφρική έναντι 217 εκατ.
Στην ελίτ
Ο Γιώργος Οικονόμου βρίσκεται στην ελίτ της παγκόσμιας ναυτιλίας, το όνομα του οποίου έχει βρεθεί σε περίοπτη θέση στη διάσημη λίστα των δισεκατομμυριούχων του «Forbes». Δεν προέρχεται από ισχυρό εφοπλιστικό «τζάκι» και το όνομά του δεν συνδέεται με κάποια παραδοσιακή οικογένεια του εφοπλισμού.
Πρόκειται για έναν αυτοδημιούργητο επιχειρηματία, που πριν από περίπου τέσσερις δεκαετίες χτύπησε... την «πόρτα» της ναυτιλίας με μοναδικό όπλο στη «φαρέτρα» του το πτυχίο Ναυπηγικής και Εφαρμοσμένης Μηχανικής στο ΜΙΤ (Massachusetts Institute of Technology), για να καταφέρει στη διάρκεια των δεκαετιών που ακολούθησαν να αναρριχηθεί στην κορυφή της πυραμίδας των ισχυρότερων εφοπλιστών του κόσμου.
Η μεγάλη κρίση στη ναυτιλία, που ξέσπασε προ ετών, προκάλεσε ισχυρό πλήγμα στη «ναυαρχίδα» του, την εταιρεία «Dryships», η μετοχή της οποίας απώλεσε σε διάστημα λίγων μηνών πάνω από το 95% της χρηματιστηριακής της αξίας. Εκτεθειμένος στην κρίση περισσότερο από οποιονδήποτε Ελληνα εφοπλιστή, βρέθηκε στο «στόχαστρο» τραπεζών και επενδυτών, καθώς αδυνατούσε να καλύψει τις υποχρεώσεις που απέρρεαν από τα υπέρογκα δάνεια που είχε συνάψει για την υλοποίηση ενός επενδυτικού προγράμματος-μαμούθ.
Οπως λέει, όμως, και η λαϊκή παροιμία, «Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται». Και ο Γιώργος Οικονόμου αποδείχτηκε καλός καπετάνιος, αφού κατάφερε όχι μόνο να βγει αλώβητος από κρίση, αλλά να ισχυροποιήσει ακόμα περισσότερο τη θέση του στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας.
Το μεγάλο προσωπικό άλμα του Γιώργου Οικονόμου έγινε τη τελευταία δεκαετία με τη «γέννηση» της Dryships. Στις αρχές του 2005 η εταιρεία Dryships, έχοντας κλείσει έναν χρόνο... «ζωής», μπαίνει στο αμερικανικό χρηματιστήριο και εκμεταλλεύεται στο έπακρον τις πολύ καλές συγκυρίες στο παγκόσμιο εμπόριο. Στη δημόσια εγγραφή της εταιρείας καταφέρνει να συγκεντρώσει 270 εκατ. δολάρια, ποσό υπερδιπλάσιο από αυτό που αρχικά ζητούσε, επενδύοντας όλα τα κεφάλαια για την αγορά νέων φορτηγών πλοίων.
Στη διάρκεια των χρόνων που ακολούθησαν η εταιρεία γιγαντώθηκε. Η ξέφρενη πορεία ανόδου της Dryships στην κορυφή της πυραμίδας των ισχυρότερων ναυτιλιακών εταιρειών είχε ως αποτέλεσμα να γραφτεί το όνομα του Γιώργου Οικονόμου στη λίστα των δισεκατομμυριούχων του «Forbes», (707ος στον κόσμο με προσωπική περιουσία 1,7 δισ. δολαρίων το 2008), μία θέση που μέχρι τότε κατείχε από ελληνικής πλευράς μόνο ο Σπύρος Λάτσης.
Η μεγάλη επιστροφή
Ακολούθησε όμως η κάθετη πτώση των ναύλων και η τρομακτική υποχώρηση της μετοχής της εταιρείας.
Και ένας από τους άσους που υπήρχαν στο μανίκι του Ελληνα εφοπλιστή για την αντιμετώπιση της δύσκολης κατάστασης στην οποία είχε περιέλθει, ήταν η Ocean Rig με τα λεγόμενα «Drillships», τις θαλάσσιες πλατφόρμες με γεωτρύπανα για την εξόρυξη πετρελαίου, που επέλεξε τότε να επενδύσει ο Γιώργος Οικονόμου. Μια σημαντική επένδυση με μεγάλα περιθώρια κέρδους για την εταιρεία.
Η Dryships αποφάσισε να εισέλθει στον τομέα των θαλάσσιων γεωτρήσεων με την εξαγορά της Ocean Rig, που διέθετε τότε δύο πλωτά γεωτρύπανα.
Για την DryShips η διαφοροποίηση στο χώρο των drilling ships ήρθε σε μια ιδιαίτερα κατάλληλη στιγμή, λόγω των κακής περιόδου για τις αγορές δεξαμενόπλοιων. Οι υπεράκτιες γεωτρήσεις ήταν μια απροσδόκητα καλή εξέλιξη για την DryShips, σε μια περίοδο που βρέθηκε αντιμέτωπη με μια δύσκολη αγορά.
Ενας από τους μεγαλύτερους πελάτες του Γιώργου Οικονόμου και της Ocean Rig είναι ο βραζιλιάνικος πετρελαϊκός κολοσσός Petrobras που έχει σε ισχύ συμβόλαιο ναύλωσης δύο πλωτών γεωτρύπανων, συνολικής αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ nanos@pegasus.gr
www.ethnos.gr
πολύ μεγάλου βάθους υποβρύχιες πετρελαϊκές πλατφόρμες, χτισμένες για να λειτουργούν σε βάθος μέχρι και 12.000 πόδια, καθώς και πλοία υπεράκτιων γεωτρήσεων εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Με την Ελλάδα να βρίσκεται εδώ και καιρό στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για υποθαλάσσιες γεωτρήσεις στο Αιγαίο και το Ιόνιο Πέλαγος, πολλές εταιρείες κολοσσοί έχουν στρέψει το επενδυτικό τους βλέμμα στη χώρα μας.
Την πρώτη κίνηση, που προκάλεσε αίσθηση στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, έκανε ο Ελληνας εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου, που αποφάσισε να μεταφέρει το «αρχηγείο» της Ocean Rig, μίας από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες γεωτρήσεων, από το Stavanger της Νορβηγίας στην Αθήνα.
Η εκτίμηση ότι η διαχείριση της εταιρείας μπορεί να γίνει πιο αποδοτική και ανταγωνιστική στην Ελλάδα, παράλληλα με το γεγονός ότι όλα συγκλίνουν στο ότι η Ελλάδα θα αποτελέσει σημαντικό πεδίο στον παγκόσμιο χάρτη των εξορύξεων πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι δύο λόγοι που ώθησαν τον Ελληνα εφοπλιστή να κάνει τη στρατηγική επιλογή να μεταφέρει το «αρχηγείο» της εταιρείας, που από ιδρύσεώς της βρισκόταν στη Νορβηγία, στη χώρα μας. Στα νέα γραφεία της εταιρείας, που όπως όλα δείχνουν θα εδρεύουν στο Μαρούσι, όπου βρίσκεται και η έδρα όλων των εταιρειών του ελληνικού ναυτιλιακού ομίλου, θα εγκατασταθούν τα περισσότερα από τα στελέχη που εργάζονταν στο Stavanger της Νορβηγίας.
Βασικός μέτοχος της εταιρείας η ναυαρχίδα του ναυτιλιακού ομίλου του Γιώργου Οικονόμου, η εισηγμένη εταιρεία στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης DryShips, που προ ημερών άντλησε κεφάλαια της τάξης των 126,4 εκατ. δολαρίων από την αμερικανική κεφαλαιαγορά μέσω νέου placement μετοχών της Ocean Rig.
Η εταιρεία πέρασε στα χέρια του Ελληνα εφοπλιστή προ πέντε ετών και στο πέρασμα των χρόνων από δύο πλωτά γεωτρύπανα, που διέθετε, έχει φτάσει να διαχειρίζεται έναν στόλο 10 drill ships, εκ των οποίων τα τρία είναι υπό ναυπήγηση σε γιάρδα της Νοτίου Κορέας.
Αντικείμενο της Ocean Rig είναι η ναύλωση των drill ships της σε ενεργειακούς ομίλους, όπως η Exxon Mobil, η Royal Dutch Shell, η Total κ.ά., προκειμένου να εντοπιστούν και να εξορυχθούν κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η αξία των πλοίων αυτών είναι της τάξης των 700 εκατ. δολαρίων το καθένα, ενώ οι ναύλοι τους ανέρχονται σε 600.000 δολάρια και πλέον ημερησίως.
Το μέγεθος της εταιρείας, που συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες ναυτιλιακές υπεράκτιων γεωτρήσεων που ναυλώνει τα εξειδικευμένα πλοία-τρυπάνια στους μεγαλύτερους ενεργειακούς κολοσσούς, αποτυπώνει η συνολική αξία των συμβολαίων που ανέρχεται σήμερα σε 4,5 δισ. δολάρια. Για παράδειγμα, ένα από τα πλοία της, το Eirik Raude, έγινε γνωστό προ ημερών ότι έκλεισε12μηνο ναυλοσύμφωνο για εργασίες στη Δυτική Αφρική έναντι 217 εκατ.
Στην ελίτ
Ο Γιώργος Οικονόμου βρίσκεται στην ελίτ της παγκόσμιας ναυτιλίας, το όνομα του οποίου έχει βρεθεί σε περίοπτη θέση στη διάσημη λίστα των δισεκατομμυριούχων του «Forbes». Δεν προέρχεται από ισχυρό εφοπλιστικό «τζάκι» και το όνομά του δεν συνδέεται με κάποια παραδοσιακή οικογένεια του εφοπλισμού.
Πρόκειται για έναν αυτοδημιούργητο επιχειρηματία, που πριν από περίπου τέσσερις δεκαετίες χτύπησε... την «πόρτα» της ναυτιλίας με μοναδικό όπλο στη «φαρέτρα» του το πτυχίο Ναυπηγικής και Εφαρμοσμένης Μηχανικής στο ΜΙΤ (Massachusetts Institute of Technology), για να καταφέρει στη διάρκεια των δεκαετιών που ακολούθησαν να αναρριχηθεί στην κορυφή της πυραμίδας των ισχυρότερων εφοπλιστών του κόσμου.
Η μεγάλη κρίση στη ναυτιλία, που ξέσπασε προ ετών, προκάλεσε ισχυρό πλήγμα στη «ναυαρχίδα» του, την εταιρεία «Dryships», η μετοχή της οποίας απώλεσε σε διάστημα λίγων μηνών πάνω από το 95% της χρηματιστηριακής της αξίας. Εκτεθειμένος στην κρίση περισσότερο από οποιονδήποτε Ελληνα εφοπλιστή, βρέθηκε στο «στόχαστρο» τραπεζών και επενδυτών, καθώς αδυνατούσε να καλύψει τις υποχρεώσεις που απέρρεαν από τα υπέρογκα δάνεια που είχε συνάψει για την υλοποίηση ενός επενδυτικού προγράμματος-μαμούθ.
Οπως λέει, όμως, και η λαϊκή παροιμία, «Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται». Και ο Γιώργος Οικονόμου αποδείχτηκε καλός καπετάνιος, αφού κατάφερε όχι μόνο να βγει αλώβητος από κρίση, αλλά να ισχυροποιήσει ακόμα περισσότερο τη θέση του στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας.
Το μεγάλο προσωπικό άλμα του Γιώργου Οικονόμου έγινε τη τελευταία δεκαετία με τη «γέννηση» της Dryships. Στις αρχές του 2005 η εταιρεία Dryships, έχοντας κλείσει έναν χρόνο... «ζωής», μπαίνει στο αμερικανικό χρηματιστήριο και εκμεταλλεύεται στο έπακρον τις πολύ καλές συγκυρίες στο παγκόσμιο εμπόριο. Στη δημόσια εγγραφή της εταιρείας καταφέρνει να συγκεντρώσει 270 εκατ. δολάρια, ποσό υπερδιπλάσιο από αυτό που αρχικά ζητούσε, επενδύοντας όλα τα κεφάλαια για την αγορά νέων φορτηγών πλοίων.
Στη διάρκεια των χρόνων που ακολούθησαν η εταιρεία γιγαντώθηκε. Η ξέφρενη πορεία ανόδου της Dryships στην κορυφή της πυραμίδας των ισχυρότερων ναυτιλιακών εταιρειών είχε ως αποτέλεσμα να γραφτεί το όνομα του Γιώργου Οικονόμου στη λίστα των δισεκατομμυριούχων του «Forbes», (707ος στον κόσμο με προσωπική περιουσία 1,7 δισ. δολαρίων το 2008), μία θέση που μέχρι τότε κατείχε από ελληνικής πλευράς μόνο ο Σπύρος Λάτσης.
Η μεγάλη επιστροφή
Ακολούθησε όμως η κάθετη πτώση των ναύλων και η τρομακτική υποχώρηση της μετοχής της εταιρείας.
Και ένας από τους άσους που υπήρχαν στο μανίκι του Ελληνα εφοπλιστή για την αντιμετώπιση της δύσκολης κατάστασης στην οποία είχε περιέλθει, ήταν η Ocean Rig με τα λεγόμενα «Drillships», τις θαλάσσιες πλατφόρμες με γεωτρύπανα για την εξόρυξη πετρελαίου, που επέλεξε τότε να επενδύσει ο Γιώργος Οικονόμου. Μια σημαντική επένδυση με μεγάλα περιθώρια κέρδους για την εταιρεία.
Η Dryships αποφάσισε να εισέλθει στον τομέα των θαλάσσιων γεωτρήσεων με την εξαγορά της Ocean Rig, που διέθετε τότε δύο πλωτά γεωτρύπανα.
Για την DryShips η διαφοροποίηση στο χώρο των drilling ships ήρθε σε μια ιδιαίτερα κατάλληλη στιγμή, λόγω των κακής περιόδου για τις αγορές δεξαμενόπλοιων. Οι υπεράκτιες γεωτρήσεις ήταν μια απροσδόκητα καλή εξέλιξη για την DryShips, σε μια περίοδο που βρέθηκε αντιμέτωπη με μια δύσκολη αγορά.
Ενας από τους μεγαλύτερους πελάτες του Γιώργου Οικονόμου και της Ocean Rig είναι ο βραζιλιάνικος πετρελαϊκός κολοσσός Petrobras που έχει σε ισχύ συμβόλαιο ναύλωσης δύο πλωτών γεωτρύπανων, συνολικής αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ nanos@pegasus.gr
www.ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου