ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ Η ΚΟΜΙΣΙΟΝ
Εύσημα έδωσε η Κομισιόν αλλά και συστάσεις για άμεσες μεταρρυθμίσεις χωρίς πιέσεις από πολιτική και «κατεστημένο» όπως ανέφεραν στελέχη της κατά την σημερινή παρουσίαση του αναθεωρημένου Μνημονίου και της συνοδευτικής έκθεσης αξιολόγησης της Κομισιόν. Η επιτροπή υπολογίζει στα...
3,8 δις ευρώ τα επιπλέον μέτρα της περιόδου 2015- 2016. Το μνημόνιο ορίζει ρητά ότι θα έρθουν νέες περικοπές δαπανών τον Μάρτιο αν δεν επιτευχθούν φορολογικοί και άλλοι στόχοι.
Στο τελικό κείμενο που περιλαμβάνει τις επιστολές προς την τρόικα, την σύνοψη, το αναλυτικό Μνημόνιο και σειρά παραρτημάτων με πίνακες των όσων πρέπει να κάνει η Ελλάδα, περιλαμβάνονται και οι τελικές ρήτρες αποκρατικοποιήσεων, περικοπών δαπανών και αποδέσμευσης δόσεων.
Κοινοτικά στελέχη εκτίμησαν ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς φτάνοντας το 2012 στο 18% καθώς «ο τραπεζικός τομέας υπέφερε από την κρίση».
Σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις το μνημόνιο αναφέρει ότι ορίζονται στα 22 δισ. ευρώ έως το 2020.
Εύσημα για την πρόοδο της χώρας, παραδοχή ότι η ύφεση «ξέφυγε» και έμφαση στην ανάγκη να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις έδωσαν υψηλόβαθμα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά την παρουσίαση της Έκθεσης της Επιτροπής για το μνημόνιο και του ίδιου του μνημονίου (είναι παράρτημα στην έκθεση του κοινοτικού οργάνου στην Αγγλική γλώσσα).
Τα ίδια στελέχη επισήμαναν ότι η Ελλάδα πέτυχε να καλύψει το έδαφος, τον χαμένο χρόνο αλλά «υπάρχουν όμως πολιτικές αντιδράσεις που πρέπει να καμφθούν, και αντιδράσεις του «κατεστημένου» πρόσθεσαν με νόημα.
Έστειλαν σήμα κινδύνου για επαγρύπνηση, καθώς όπως είπαν «αν γίνει μία 2ετής αναδρομή το βασικό πρόβλημα του μνημονίου ήραν η μη εφαρμογή» των μεταρρυθμίσεων. Παραδέχθηκαν ότι υπάρχουν μακροοικονομικοί κίνδυνοι (ύφεση).
Πρόσθεσαν ότι τελικά υπήρξε συναίνεση στην αξιολόγηση που ολοκληρώθηκε φέρνοντας σήμερα τη δόση. Πρόσθεσαν ότι αν οι μεταρρυθμίσεις υλοποιηθούν πλήρως, τότε θα έρθει η ανάκαμψη το δ΄ τρίμηνο του 2014…
Παραδέχθηκαν οι ίδιες πηγές επίσης ότι μπορεί να υπάρξει χρηματοδοτικό χάσμα το 2013 αλλά πρόσθεσαν ότι τότε θα δούμε αν θα χρειασθούν πιο πολλά κονδύλια». Τον Δεκέμβριο παραδέχθηκαν ότι φτάνει μικρότερο κομμάτι της δόσης για κάλυψη αναγκών προϋπολογισμού, λέγοντας ότι το επιπλέον ποσό ήταν ουσιαστικά «μαξιλάρι» και τα έρθει στην αρχή του 2013.
Ερωτηθείς για το ποιος φέρει την ευθύνη για την απόκλιση του μνημονίου από το στόχο του 2010 επέρριψαν την ευθύνη στην πολιτική αστάθεια, στο δημοψήφισμα, και στις διαδοχικές εκλογές αποφεύγοντας να απαντήσουν ευθέως για το αν υπήρξε επίπτωση στην πορεία της οικονομίας λόγω του μείγματος μέτρων που τότε επιλέχθηκαν. Απέδωσαν πάντως εύσημα στην νέα κυβέρνηση, λέγοντας ότι έχει πλέον αλλάξει η κατάσταση μεταξύ Ελλάδας και ΕΕ.
Ερωτηθείς κοινοτικές πηγές για το ενδεχόμενο ειδικών οικονομικών ζωνών, απάντησαν ότι δεν το θεωρούν πιθανό, και η ζώνη που υπάρχει στην Πολωνία σε λίγο θα καταργηθεί και ότι μπορούν να γίνουν άλλου είδους παρεμβάσεις όπως κέντρα καινοτομίας.
Αναλυτικά κοινοτικά στελέχη επεσήμαναν ότι παρά τη δυναμική δράση της Ελλάδας η εφαρμογή του μνημονίου έχει ακόμη τέσσερις μεγάλους κινδύνους: 1. Τη γενικότερη εφαρμογή των μέτρων, 2. Κάποιες από τις δράσεις αντιμετωπίζουν πολιτικές αντιστάσεις και υπάρχει ανάγκη να αντιμετωπιστεί η «αντίσταση των κατεστημένων συμφερόντων» και των ισχυρών πιέσεων που ασκούνται από διάφορους κλάδους, 3. Η οικονομική επίπτωση (στην ύφεση) των μέτρων το 2013 μπορεί να είναι ισχυρότερη από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί και σημείο – κλειδί θα είναι η άμεση πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, 4. Απαιτείται πλήρη και άμεση εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για να επιστρέψει η Ελλάδα σε βιώσιμη ανάπτυξη. Κρίσιμη εκτιμάται ότι θα είναι η βελτίωση της παραγωγικότητας και η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων.
Τον Ιανουάριο το πωλητήριο του ΤΤ
Για τον Ιανουάριο του 2013 μεταφέρεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο ο στόχος πώλησης του ΤΤ (Δεκέμβριος ήταν η αρχική προθεσμία). Όπως αναφέρεται στη λίστα με τα διαρθρωτικά ορόσημα προκειμένου να καταβληθούν οι δόσεις του 2013 θα πρέπει να ακολουθηθεί η διάσπαση του σε «καλή» και σε «κακή» τράπεζα.
Επίσης, για το Φεβρουάριο στην ίδια λίστα «προαπαιτούμενων» καταγράφεται και η δέσμευση της κυβέρνησης να ανακοινώσει «τριμηνιαίους στόχους για υποχρεωτικές εξόδους από το Δημόσιο (απολύσεις) έως και το τέλος του 2014». Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής ήταν γνωστό ότι η κυβέρνηση είχε συναινέσει πέρα των 2000 διαθεσιμοτήτων άλλες 25.000 το 2013.
Χρηματοδοτική «τρύπα» 1,1 δισ. ευρώ
«Στο τέλος του 2014 θα αντιμετωπισθεί χρηματοδοτικό κενό» ύψους 1,1 δισ. ευρώ επισήμανε κοινοτικό στέλεχος κατά την παρουσίαση της Έκθεσης. Σε πίνακα που συνοδεύει το κείμενο διευκρινίζεται ότι το ποσό αυτό θα προκύψει την 2ετία 2013 – 2014 κυρίως λόγω της αλλαγής προγραμματισμού στις δόσεις του ΔΝΤ.
Στον ίδιο πίνακα υπολογίζεται και το όφελος από πιθανές νέες παρεμβάσεις στο χρέος: 1,4% του ΑΕΠ στο ύψος του χρέους το 2020 και 1,4% το 2030.
Γίνεται σαφές ότι οι αποφάσεις για νέες παρεμβάσεις θα ληφθούν εφ όσον η Ελλάδα επιτύχει τον πρωτογενή στόχο (πλεονάσματος) του 2013…
Κομισιόν: Αναμένει ανάπτυξη 0,6% το 2014 για Ελλάδα
Σημαντική βελτίωση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών στην Ελλάδα διαπιστώνει στην πρώτη αναθεώρηση του δεύτερου οικονομικού προγράμματος προσαρμογής για την Ελλάδα η Κομισιόν.
Όπως επισημαίνεται στο report, διαπιστώθηκαν καθυστερήσεις στην εφαρμογή του προγράμματος κατά τη διάρκεια των δύο εκλογικών αναμετρήσεων στη χώρα. Μάλιστα, τονίζεται ότι «κατά την έναρξη της θητείας της νέας κυβέρνησης, όχι μόνο η υλοποίηση των δεσμεύσεων ήταν φτωχή, αλλά επικρατούσαν ανησυχίες μεταξύ αρκετών παρατηρητών ότι διάφορες βασικές μεταρρυθμίσεις που υιοθετήθηκαν νωρίτερα ως προϋπόθεση για το δεύτερο πρόγραμμα προσαρμογής, θα μπορούσαν ακόμη και να εγκαταλειφθούν. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση έλαβε μια ξεκάθαρη στάση επιβεβαιώνοντας τους αντικειμενικούς στόχους του προγράμματος και τα βασικά μέτρα που είχαν ήδη υιοθετηθεί, με σκοπό το πρόγραμμα να επανέλθει εντός τροχιάς. Με τις ενέργειές της κατόρθωσε να βελτιώσει τη συνολική συμμόρφωση με τους όρους, στη διάρκεια του καλοκαιριού», επισημαίνει το report.
Τονίζεται δε ότι «με τις πρόσφατες κρίσιμες αποφάσεις και το βαθμό των δεσμεύσεων υπό το νέο MoU, η Ελλάδα έχει αναδιοργανώσει τις μεταρρυθμιστικές της προσπάθειες και έχει εκπληρώσει σημαντικούς όρους. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός μέτρων τα οποία έπρεπε να είχαν εφαρμοστεί από το καλοκαίρι, αλλά επίσης και νέα μέτρα, ελήφθησαν το Νοέμβριο, κυρίως με την υλοποίηση του νέου μεσοπρόθεσμου για το 2013-2016 και με τον προϋπολογισμό του 2013».
Στην έκθεση αναφέρεται ότι οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες πρέπει να συνεχίσουν, μετά από αυτό το review, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα. Προσθέτεται ακόμη ότι η υπερβολική αβεβαιότητα για τις ελληνικές εξελίξεις επηρέασε την οικονομία, και συνεχίζει ακόμη να επηρεάζει το πρόγραμμα. Αναμένεται ωστόσο η ελληνική οικονομία να παρουσιάσει ανάπτυξη 0,6% το 2014, και θα συνεχίσει με ρυθμό 2,9% το 2015 και 3,7% το 2016.
Η ανάπτυξη εξαρτάται από την επιστροφή της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης και των επενδύσεων, σε συνδυασμό με την ενίσχυση από την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και την πρόοδο με τα μεγάλα έργα που συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κεφάλαια.
Επίσης, επισημαίνεται ότι η στρατηγική του προγράμματος παραμένει, αλλά το focus της στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις ώστε να «ξεκλειδώσει» η ανάπτυξη και η απασχόληση, έχει ενισχυθεί.
www.trelokouneli.gr
Εύσημα έδωσε η Κομισιόν αλλά και συστάσεις για άμεσες μεταρρυθμίσεις χωρίς πιέσεις από πολιτική και «κατεστημένο» όπως ανέφεραν στελέχη της κατά την σημερινή παρουσίαση του αναθεωρημένου Μνημονίου και της συνοδευτικής έκθεσης αξιολόγησης της Κομισιόν. Η επιτροπή υπολογίζει στα...
3,8 δις ευρώ τα επιπλέον μέτρα της περιόδου 2015- 2016. Το μνημόνιο ορίζει ρητά ότι θα έρθουν νέες περικοπές δαπανών τον Μάρτιο αν δεν επιτευχθούν φορολογικοί και άλλοι στόχοι.
Στο τελικό κείμενο που περιλαμβάνει τις επιστολές προς την τρόικα, την σύνοψη, το αναλυτικό Μνημόνιο και σειρά παραρτημάτων με πίνακες των όσων πρέπει να κάνει η Ελλάδα, περιλαμβάνονται και οι τελικές ρήτρες αποκρατικοποιήσεων, περικοπών δαπανών και αποδέσμευσης δόσεων.
Κοινοτικά στελέχη εκτίμησαν ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς φτάνοντας το 2012 στο 18% καθώς «ο τραπεζικός τομέας υπέφερε από την κρίση».
Σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις το μνημόνιο αναφέρει ότι ορίζονται στα 22 δισ. ευρώ έως το 2020.
Εύσημα για την πρόοδο της χώρας, παραδοχή ότι η ύφεση «ξέφυγε» και έμφαση στην ανάγκη να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις έδωσαν υψηλόβαθμα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά την παρουσίαση της Έκθεσης της Επιτροπής για το μνημόνιο και του ίδιου του μνημονίου (είναι παράρτημα στην έκθεση του κοινοτικού οργάνου στην Αγγλική γλώσσα).
Τα ίδια στελέχη επισήμαναν ότι η Ελλάδα πέτυχε να καλύψει το έδαφος, τον χαμένο χρόνο αλλά «υπάρχουν όμως πολιτικές αντιδράσεις που πρέπει να καμφθούν, και αντιδράσεις του «κατεστημένου» πρόσθεσαν με νόημα.
Έστειλαν σήμα κινδύνου για επαγρύπνηση, καθώς όπως είπαν «αν γίνει μία 2ετής αναδρομή το βασικό πρόβλημα του μνημονίου ήραν η μη εφαρμογή» των μεταρρυθμίσεων. Παραδέχθηκαν ότι υπάρχουν μακροοικονομικοί κίνδυνοι (ύφεση).
Πρόσθεσαν ότι τελικά υπήρξε συναίνεση στην αξιολόγηση που ολοκληρώθηκε φέρνοντας σήμερα τη δόση. Πρόσθεσαν ότι αν οι μεταρρυθμίσεις υλοποιηθούν πλήρως, τότε θα έρθει η ανάκαμψη το δ΄ τρίμηνο του 2014…
Παραδέχθηκαν οι ίδιες πηγές επίσης ότι μπορεί να υπάρξει χρηματοδοτικό χάσμα το 2013 αλλά πρόσθεσαν ότι τότε θα δούμε αν θα χρειασθούν πιο πολλά κονδύλια». Τον Δεκέμβριο παραδέχθηκαν ότι φτάνει μικρότερο κομμάτι της δόσης για κάλυψη αναγκών προϋπολογισμού, λέγοντας ότι το επιπλέον ποσό ήταν ουσιαστικά «μαξιλάρι» και τα έρθει στην αρχή του 2013.
Ερωτηθείς για το ποιος φέρει την ευθύνη για την απόκλιση του μνημονίου από το στόχο του 2010 επέρριψαν την ευθύνη στην πολιτική αστάθεια, στο δημοψήφισμα, και στις διαδοχικές εκλογές αποφεύγοντας να απαντήσουν ευθέως για το αν υπήρξε επίπτωση στην πορεία της οικονομίας λόγω του μείγματος μέτρων που τότε επιλέχθηκαν. Απέδωσαν πάντως εύσημα στην νέα κυβέρνηση, λέγοντας ότι έχει πλέον αλλάξει η κατάσταση μεταξύ Ελλάδας και ΕΕ.
Ερωτηθείς κοινοτικές πηγές για το ενδεχόμενο ειδικών οικονομικών ζωνών, απάντησαν ότι δεν το θεωρούν πιθανό, και η ζώνη που υπάρχει στην Πολωνία σε λίγο θα καταργηθεί και ότι μπορούν να γίνουν άλλου είδους παρεμβάσεις όπως κέντρα καινοτομίας.
Αναλυτικά κοινοτικά στελέχη επεσήμαναν ότι παρά τη δυναμική δράση της Ελλάδας η εφαρμογή του μνημονίου έχει ακόμη τέσσερις μεγάλους κινδύνους: 1. Τη γενικότερη εφαρμογή των μέτρων, 2. Κάποιες από τις δράσεις αντιμετωπίζουν πολιτικές αντιστάσεις και υπάρχει ανάγκη να αντιμετωπιστεί η «αντίσταση των κατεστημένων συμφερόντων» και των ισχυρών πιέσεων που ασκούνται από διάφορους κλάδους, 3. Η οικονομική επίπτωση (στην ύφεση) των μέτρων το 2013 μπορεί να είναι ισχυρότερη από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί και σημείο – κλειδί θα είναι η άμεση πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, 4. Απαιτείται πλήρη και άμεση εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για να επιστρέψει η Ελλάδα σε βιώσιμη ανάπτυξη. Κρίσιμη εκτιμάται ότι θα είναι η βελτίωση της παραγωγικότητας και η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων.
Τον Ιανουάριο το πωλητήριο του ΤΤ
Για τον Ιανουάριο του 2013 μεταφέρεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο ο στόχος πώλησης του ΤΤ (Δεκέμβριος ήταν η αρχική προθεσμία). Όπως αναφέρεται στη λίστα με τα διαρθρωτικά ορόσημα προκειμένου να καταβληθούν οι δόσεις του 2013 θα πρέπει να ακολουθηθεί η διάσπαση του σε «καλή» και σε «κακή» τράπεζα.
Επίσης, για το Φεβρουάριο στην ίδια λίστα «προαπαιτούμενων» καταγράφεται και η δέσμευση της κυβέρνησης να ανακοινώσει «τριμηνιαίους στόχους για υποχρεωτικές εξόδους από το Δημόσιο (απολύσεις) έως και το τέλος του 2014». Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής ήταν γνωστό ότι η κυβέρνηση είχε συναινέσει πέρα των 2000 διαθεσιμοτήτων άλλες 25.000 το 2013.
Χρηματοδοτική «τρύπα» 1,1 δισ. ευρώ
«Στο τέλος του 2014 θα αντιμετωπισθεί χρηματοδοτικό κενό» ύψους 1,1 δισ. ευρώ επισήμανε κοινοτικό στέλεχος κατά την παρουσίαση της Έκθεσης. Σε πίνακα που συνοδεύει το κείμενο διευκρινίζεται ότι το ποσό αυτό θα προκύψει την 2ετία 2013 – 2014 κυρίως λόγω της αλλαγής προγραμματισμού στις δόσεις του ΔΝΤ.
Στον ίδιο πίνακα υπολογίζεται και το όφελος από πιθανές νέες παρεμβάσεις στο χρέος: 1,4% του ΑΕΠ στο ύψος του χρέους το 2020 και 1,4% το 2030.
Γίνεται σαφές ότι οι αποφάσεις για νέες παρεμβάσεις θα ληφθούν εφ όσον η Ελλάδα επιτύχει τον πρωτογενή στόχο (πλεονάσματος) του 2013…
Κομισιόν: Αναμένει ανάπτυξη 0,6% το 2014 για Ελλάδα
Σημαντική βελτίωση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών στην Ελλάδα διαπιστώνει στην πρώτη αναθεώρηση του δεύτερου οικονομικού προγράμματος προσαρμογής για την Ελλάδα η Κομισιόν.
Όπως επισημαίνεται στο report, διαπιστώθηκαν καθυστερήσεις στην εφαρμογή του προγράμματος κατά τη διάρκεια των δύο εκλογικών αναμετρήσεων στη χώρα. Μάλιστα, τονίζεται ότι «κατά την έναρξη της θητείας της νέας κυβέρνησης, όχι μόνο η υλοποίηση των δεσμεύσεων ήταν φτωχή, αλλά επικρατούσαν ανησυχίες μεταξύ αρκετών παρατηρητών ότι διάφορες βασικές μεταρρυθμίσεις που υιοθετήθηκαν νωρίτερα ως προϋπόθεση για το δεύτερο πρόγραμμα προσαρμογής, θα μπορούσαν ακόμη και να εγκαταλειφθούν. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση έλαβε μια ξεκάθαρη στάση επιβεβαιώνοντας τους αντικειμενικούς στόχους του προγράμματος και τα βασικά μέτρα που είχαν ήδη υιοθετηθεί, με σκοπό το πρόγραμμα να επανέλθει εντός τροχιάς. Με τις ενέργειές της κατόρθωσε να βελτιώσει τη συνολική συμμόρφωση με τους όρους, στη διάρκεια του καλοκαιριού», επισημαίνει το report.
Τονίζεται δε ότι «με τις πρόσφατες κρίσιμες αποφάσεις και το βαθμό των δεσμεύσεων υπό το νέο MoU, η Ελλάδα έχει αναδιοργανώσει τις μεταρρυθμιστικές της προσπάθειες και έχει εκπληρώσει σημαντικούς όρους. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός μέτρων τα οποία έπρεπε να είχαν εφαρμοστεί από το καλοκαίρι, αλλά επίσης και νέα μέτρα, ελήφθησαν το Νοέμβριο, κυρίως με την υλοποίηση του νέου μεσοπρόθεσμου για το 2013-2016 και με τον προϋπολογισμό του 2013».
Στην έκθεση αναφέρεται ότι οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες πρέπει να συνεχίσουν, μετά από αυτό το review, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα. Προσθέτεται ακόμη ότι η υπερβολική αβεβαιότητα για τις ελληνικές εξελίξεις επηρέασε την οικονομία, και συνεχίζει ακόμη να επηρεάζει το πρόγραμμα. Αναμένεται ωστόσο η ελληνική οικονομία να παρουσιάσει ανάπτυξη 0,6% το 2014, και θα συνεχίσει με ρυθμό 2,9% το 2015 και 3,7% το 2016.
Η ανάπτυξη εξαρτάται από την επιστροφή της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης και των επενδύσεων, σε συνδυασμό με την ενίσχυση από την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και την πρόοδο με τα μεγάλα έργα που συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κεφάλαια.
Επίσης, επισημαίνεται ότι η στρατηγική του προγράμματος παραμένει, αλλά το focus της στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις ώστε να «ξεκλειδώσει» η ανάπτυξη και η απασχόληση, έχει ενισχυθεί.
www.trelokouneli.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου