Το γεγονός ότι δεκάδες χιλιάδες παιδιά θα μείνουν τη νέα σχολική χρονιά εκτός της προσχολικής αγωγής αναδείχθηκε έντονα και από τα στοιχεία που έδωσε πριν από λίγες ημέρες στη δημοσιότητα η Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης. Το μεγάλο αυτό πρόβλημα παρουσιάστηκε από τα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ, με τις περισσότερες όμως επισημάνσεις να γίνονται για το...
πολύ σοβαρό κομμάτι της «φύλαξης» των μικρών παιδιών, για την οποία στη σημερινή μνημονιακή εποχή καλείται να πληρώσει η εξαντλημένη οικονομικά οικογένεια κάθε παιδιού που δεν εντάσσεται στην προσχολική αγωγή.
Μια ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος του προβλήματος, που σήμερα προκύπτει για ακόμη περισσότερες οικογένειες και πρέπει να αναδειχθεί, είναι ότι εδώ και πολλά χρόνια η ανάπτυξη θεσμών προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης της πρώιμης παιδικής ηλικίας αποτελεί θεμελιώδες μέτρο πρόληψης της σχολικής αποτυχίας και του λειτουργικού αναλφαβητισμού.
Οι έρευνες
Σύμφωνα με όλες τις έρευνες και παιδαγωγικές θεωρίες, η προσχολική ηλικία αποτελεί κρίσιμη και ουσιαστική περίοδο για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Είναι η σημαντικότερη περίοδος του ανθρώπου για την ανάπτυξη θεμελιωδών κινητικών δεξιοτήτων, για την απόκτηση σταθερού συναισθηματικού υπόβαθρου, για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και τη νοητική και γλωσσική ανάπτυξη.
Γι’ αυτό η προσχολική αγωγή δεν θεωρείται απλώς πρόδρομος του σχολείου, αφού στη συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του το παιδί μαθαίνει και αναπτύσσεται σε όλους τους τομείς: φυσικό, κοινωνικό, συναισθηματικό, αισθητικό και νοητικό. Η καλύτερη ανάπτυξη σε αυτή την περίοδο συμβαίνει όταν τα παιδιά έχουν ευκαιρίες να αναπτύσσουν θετικές σχέσεις με άλλα νήπια και ενηλίκους και να εξερευνούν ενδιαφέροντα περιβάλλοντα, όπου έχουν πολλά πράγματα να κάνουν και να μάθουν. Οι εμπειρίες των παιδιών στην προσχολική ηλικία δεν επηρεάζουν μόνο την κατοπινή σχολική διαδρομή τους, αλλά ολόκληρη τη ζωή τους.
Τα αποτελέσματα πολλών και μακροχρόνιων ερευνών έδειξαν ότι μικρό ποσοστό από παιδιά που είχαν τύχει καλής προσχολικής αγωγής αντιμετώπισε αργότερα μαθησιακά προβλήματα ή εκδήλωσε αντικοινωνική συμπεριφορά ή σταμάτησε το σχολείο. Η προσχολική αγωγή επιτρέπει την πρώιμη ανίχνευση πιθανών δυσκολιών του μαθητή και έτσι αποτελεί πολύ σημαντικό εργαλείο στην πρόληψη της σχολικής εγκατάλειψης.
Οι εθνικές πολιτικές
Τα σχετικά πορίσματα προκάλεσαν το παγκόσμιο ενδιαφέρον για την προσχολική αγωγή και έτσι πολλές χώρες τη νομοθέτησαν με σαφήνεια και πληρότητα. Σε μια από αυτές τις χώρες, τη Γαλλία, η εισηγητική έκθεση του σχετικού νόμου αναφέρει ότι «το νηπιαγωγείο παίζει ρόλο καταφανώς υπέρ των λιγότερο ευνοούμενων παιδιών κατά την πρόσβασή τους στη γνώση». Η ανάπτυξη της προσχολικής αγωγής ως μέτρο πρόληψης της σχολικής αποτυχίας θεσμοθετείται στην Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία κ.α.
Σε όλες δε τις ευρωπαϊκές χώρες υπάρχει δημόσια προσχολική αγωγή, στις περισσότερες όμως από αυτές αυτή αφορά δυο ηλικιακές κατηγορίες ή συνδυασμό των δυο αυτών κατηγοριών. Είναι οι κατηγορίες 0-3 ετών και 3-6 ετών της προσχολικής αγωγής, που σε χώρες όπως η Δανία ή η Ισπανία ξεκινά για κάθε παιδί από τις πρώτες εβδομάδες της ζωής του. Σε άλλες χώρες, όπως η Σλοβακία ή το Λίχτενσταϊν, η ένταξη στην προσχολική αγωγή γίνεται έπειτα από τους έξι πρώτους μήνες της ζωής του παιδιού, σε Βουλγαρία, Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Αυστρία, Σλοβενία, Σουηδία μόλις κλείσει τον πρώτο χρόνο, ενώ σε Γαλλία και Βέλγιο μόλις κλείσει τα δύο χρόνια.
Η κατάσταση στην Ελλάδα
Στη χώρα μας η προσχολική αγωγή θεωρητικά αρχίζει από τα 2,5 χρόνια, στην πράξη όμως μπορεί και στα 5 χρόνια της ζωής ενός παιδιού, αφού από τότε είναι υποχρεωτική.
Συνήθως αρχίζει και εξελίσσεται σε άθλιες ή κακές κτηριακές εγκαταστάσεις, διότι την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, σε επίπεδο δημοσίων δαπανών για την προσχολική αγωγή, η χώρα μας, με 0,1% επί του ΑΕΠ της, κατέχει το αρνητικό ρεκόρ στην Ε.Ε. των «27», της οποίας τα κράτη-μέλη δαπανούν κατά μέσον όρο το 0,5% του ΑΕΠ τους - ενώ η Μάλτα δίνει το 1,5% του ΑΕΠ της και η Δανία το 1%.
Την ίδια χρονική περίοδο - σύμφωνα πάντα με τη Eurostat - η Ε.Ε. των «27» δαπάνησε κατά μέσο όρο σχεδόν 4.000 ευρώ για την προσχολική αγωγή κάθε παιδιού, ενώ η Ελλάδα με περίπου 1.500 χάνει την (συνήθη σε δείκτες δημοσίων δαπανών) τελευταία θέση από την Εσθονία, που δίνει μόνο χίλια ευρώ για κάθε παιδί της. Τα ρεκόρ ανήκουν στη Μάλτα με πάνω από 9.000 ευρώ για κάθε παιδί, στη Δανία και στη Νορβηγία με σχεδόν 6.000.
Τη δε πολιτική και εκπαιδευτική ευθύνη της προσχολικής αγωγής στις χώρες της Ε.Ε. έχει η κεντρική κυβέρνηση με τα σχετικό υπουργείο (συνήθως το Παιδείας, ενώ σε κάποιες χώρες το Υγείας για τις ηλικίες 0-3 ετών), εκτός από την Ελλάδα, που έχει παραχωρήσει τους βρεφονηπιακούς σταθμούς στην εδώ και πολλά χρόνια οικονομικά αναιμική Τοπική Αυτοδιοίκηση και την Ισπανία, που στηρίζει όλη την προσχολική της αγωγή στους δήμους.
Την τελευταία εικοσαετία αυτό που παρατηρείται στην ελληνική εκπαίδευση είναι η διεύρυνση των ανισοτήτων στη μόρφωση, το οξύ πρόβλημα του αναλφαβητισμού, η πρώιμη εγκατάλειψη του σχολείου και η σχολική αποτυχία. Η κατάσταση αυτή (ανατροφοδοτείται σήμερα από τη νεοφιλελεύθερη μνημονιακή πολιτική της τρικομματικής κυβέρνησης που αντιμετωπίζει κυνικά τους πολίτες, σημερινούς και αυριανούς.
Η θεσμοθέτηση υποχρεωτικής διετούς προσχολικής δημόσιας εκπαίδευσης, που θα παρέχεται δωρεάν σε όλα τα παιδιά, σε κτήρια με σύγχρονες και επαρκείς υποδομές και με εξειδικευμένο προσωπικό είναι ένα πρώτο θεμελιακό μέτρο που επιβάλλεται να εφαρμοστεί σήμερα σε κατεύθυνση αντιστροφής της καταστροφικής πορείας που Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ επιχειρούν να μας επιβάλουν. Και αποτελεί μεγαλύτερη προτεραιότητα η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου από ό,τι η οικονομική κάλυψη των δανειστών. Είναι προτεραιότητα κοινωνική, γιατί η παιδεία είναι αδιαπραγμάτευτο κοινωνικό αγαθό που πρέπει να παρέχεται δωρεάν σε όλες και όλους.
Αλλά ακόμη και υπό το πρίσμα του κυρίου Στουρνάρα αν επιχειρήσει να το δει κανείς, από την πλευρά δηλαδή των αριθμών και όχι των ανθρώπων - χωρίς την απαιτούμενη κοινωνική ευαισθησία - υπάρχουν αρκετά πορίσματα όπως αυτό της Επιτροπής Butler για την Οικονομική Ανάπτυξη (στις ΗΠΑ) σύμφωνα με το οποίο «με την επένδυση ενός δολαρίου σήμερα στην προσχολική εκπαίδευση, θα αποφευχθεί αύριο η σπατάλη έξι δολαρίων για επιπλέον κατάρτιση, κοινωνικά προγράμματα ή καταστολή του εγκλήματος». Αλλά αυτή η κυβέρνηση έχει πολιτική διεξόδου ή μόνο υποταγής;
topontiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου