Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2012

Η Ιουδαϊκή ορθοδοξία αρχίζει να γίνεται πιο «ανοικτή» στην ομοφυλοφιλία



Σχ. ΚΟ: Ο Ορθόδοξος Ιουδαϊσμός θεωρείται ο πιο συντηρητικός ή ‘σκληρός’ κλάδος της Ιουδαϊκής θρησκείας (σε σχέση π.χ. με τους ‘προοδευτικούς’ και ‘ανοιχτόμυαλους’ Μεταρρυθμιστές, που είναι και η πλειοψηφία στις ΗΠΑ) που θεωρούν...
ότι η ομοφυλοφιλία αντιβαίνει στον Ιουδαϊκό νόμο (halakha). Ως εκ τούτου είναι αρνητικοί σε κάθε είδους ‘ένωση’ ατόμων του ιδίου φύλου. Οι «συνθήκες της ζωής» όμως, αλλάζουν και έτσι και οι ραβίνοι θα πρέπει να μάθουν να προσαρμοστούν, να γίνουν πιο «ευαίσθητοι» και πιο «ανοιχτόμυαλοι»… Το μέχρι χθες σταθερό «όχι» αρχίζει και γίνεται «δεν ξέρω». Είναι θέμα χρόνου να γίνει «ναι».

Παρακάτω είναι ένα άρθρο του Ραβίνου Steve Greenberg με τίτλο ‘A Place for Gays in Orthodoxy’ στην σοσιαλιστικών απόψεων εβραϊκή εφημερίδα, που εκδίδεται στη Νέα Υόρκη, ‘The Jewish Daily Forward’.
Ο 56χρονος Steven Greenberg είναι ο πρώτος ανοιχτά ομοφυλόφιλος ραβίνος. Ζει στο Σινσινάτι των ΗΠΑ με τον σύντροφό του με τον οποίον έχουν υιοθετήσει ένα κορίτσι. Όπως λέει ο ίδιος, όταν νεαρός σπούδαζε Ταλμουδικές σπουδές στο Yeshivat Har Etzion, στην Ιερουσαλήμ, συμβουλεύτηκε τον γνωστό ραβίνο Yosef Sholom Eliashiv, για το τι να κάνει που νιώθει έλξη και για τα αγόρια και για τα κορίτσια. Εκείνος του απάντησε: “Τέκνον μου, έχεις δύο φορές την δύναμη της αγάπης. Χρησιμοποίησέ την προσεκτικά.”
Τον περασμένο Νοέμβριο, ο Greenberg τέλεσε τον πρώτο ορθόδοξο "γάμο" μεταξύ δύο επιφανών Εβραίων ομοφυλόφιλων σε ιστορική συναγωγή της Ουάσιγκτον (Στην φωτογραφία ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Τζορτζ Μπους επισκέπτεται την συγκεκριμένη συναγωγή). Η τελετή δημιούργησε αρκετές αντιδράσεις στους ορθόδοξους κύκλους. Αργότερα ο Greenberg αρνήθηκε ότι έκανε επίσημο θρησκευτική γάμο, σύφωνα με την ορθόδοξη ιουδαϊκή θρησκευτική παράδοση, αλλά ότι απλώς "ένωσε" το ζευγάρι σύμφωνα με τους νομους της Πολιτείας της Columbia. Το όλο "στήσιμο" του τελετουργικού μάλλον δεν συμφωνεί με την δήλωσή του.


Δεν περνάει μήνας χωρίς ένα νεαρό άτομο που αποφάσισε να «βγει από το ντουλάπι» - ή μερικές φορές οι σοκαρισμένοι γονείς του - να επικοινωνούν μαζί μου στην αναζήτηση ηγετών του Ορθόδοξου Ιουδαϊσμού που θα απαντήσουν πειστικά στις ερωτήσεις τους. Ήταν αυτή η πραγματικότητα που ήταν στο μυαλό μου καθώς αντιμετώπισα την αντίδραση για την τελετή ‘δέσμευσης’ μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου, που έκανα τον περασμένο Νοέμβριο. Σε απάντηση, 100 ραβίνοι υπέγραψαν μία δήλωση με την οποία ασκούσαν κριτική εναντίον μου. Αν και αυτοί οι ραβίνοι μπορεί να προτιμούν να πασάρουν αυτή την πρόκληση σε εμένα, η αλήθεια είναι ότι, ως ραβίνοι, είμαστε όλοι υπεύθυνοι για τη σύγκρουση μεταξύ των σημερινών halachic κανόνων και της πραγματικής ζωής των ανθρώπων. Είμαστε όλοι υπεύθυνοι για παιδιά που είναι γκέι και λεσβίες και μεγαλώνουν σε ορθόδοξες κοινότητες και θέλουν ένα μέλλον. Και δεν είμαι ο μόνος Ορθόδοξος ραβίνος που το πιστεύει έτσι.

Πριν από τρία χρόνια πήρα συνέντευξη από 20 Ορθόδοξους ραβίνους με ποιμαντική εμπειρία σε ομοφυλόφιλους και στις οικογένειές τους. Οι συνεντεύξεις βιντεοσκοπήθηκαν και καταγράφηκαν, και πολλοί από αυτούς είναι απίστευτα συγκινητικές. Μακάρι να μπορούσα να τις μοιραστώ καθώς και άλλες συζητήσεις που είχα όλα αυτά τα χρόνια με Ορθόδοξους ραβίνους των οποίων η εντιμότητα και η ευπρέπεια και η ταπεινότητα απέναντι σε μια δύσκολη ερώτηση, δεν είναι ευρέως γνωστές. Αλλά αυτές οι συνεντεύξεις είναι μυστικές, επειδή είχα υποσχεθεί να μην τις μοιραστώ. Μπορώ να σας αναφέρω μερικούς ραβίνους των οποίων οι απόψεις έγιναν γνωστές δημόσια είτε γραπτά είτε προφορικά - αν και ακόμη διστάζω να χρησιμοποιώ τα ονόματά τους.
Όταν ρωτήθηκε από μια ομάδα μαθητών ποιες είναι οι απόψεις του σχετικά με την ομοφυλοφιλία ένας λαμπρός σύγχρονος ορθόδοξος ραβίνος απάντησε ότι συνήθιζε να γνωρίζει την απάντηση στο ερώτημα αυτό. Θα μπορούσε να δείξει το κεφάλαιο και το στίχο (στην Τορά). Τώρα, όταν ένα ομοφυλόφιλο άτομο έρχεται σε αυτόν για συμβουλές, η απάντησή του είναι, με δικά του λόγια: «Δεν ξέρω. Απλά δεν έχουμε αρκετές πληροφορίες για να δώσουν μια σαφή απάντηση. Έχω 612 εντολές (το Τορά έχει 613) που αισθάνομαι ότι τα πάω καλύτερα. Ελάτε στην συναγωγή μου και θα δουλέψουμε σε αυτά μαζί.» Ανάμεσα στις πιο ανθρώπινες και ειλικρινείς απαντήσεις που ένας Ορθόδοξος ραβίνος έχει ποτέ δώσει σε αυτό το δίλημμα είναι «δεν ξέρω».

Οι Ραβίνοι που έχουν πραγματικά μια ανοιχτή συζήτηση με γκέι άτομα ανακαλύπτουν ότι κανείς δεν επιλέγει τον σεξουαλικό του/της προσανατολισμό. Ένας άλλος αγαπημένος ηγέτης της σύγχρονης (Ιουδαϊκής) Ορθοδοξίας, ένας ραβίνος ηγέτης και ιδρυτής σχολής yeshiva, έγραψε με βαθιά συμπάθεια: «Πώς μπορούμε να αρνηθούμε από ένα ανθρώπινο ον την έκφραση της σωματικής και ψυχικής ύπαρξής του; Αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το βραστήρα, κατηγορούν τον κατασκευαστή. Δεν είναι σκληρό να καταδικάσεις ένα άτομο επειδή κάνει αυτό που η βιολογική και γενετική του σύσταση απαιτεί να κάνει;"

Πρόσφατες δηλώσεις ραβίνων απαιτούν την δια βίου αγαμία από τους ομοφυλόφιλους Εβραίους και τις λεσβίες Εβραίες. Αλλά αρκετοί ραβίνοι έχουν μοιραστεί μαζί μου τις αμφιβολίες τους σχετικά με αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές για τον απλούστατο λόγο ότι ο Θεός δεν απαιτεί το αδύνατο από τους ανθρώπους. Ένας σεβαστός Ορθόδοξος συγγραφέας, ραβίνος και εκπαιδευτικός έχει πει σε ένα δημόσιο φόρουμ: «Δεν είναι δυνατόν η Τορά να έρθει και να ζητήσει από ένα άτομο να κάνει κάτι που δεν είναι σε θέση να κάνει. Θεωρητικά μιλώντας, θα ήταν καλύτερα για έναν ομοφυλόφιλο να ζήσει μια ζωή αγαμίας. Εγώ θα έλεγα ένα πράγμα: Είναι απολύτως αδύνατο. Δεν λειτουργεί. Η ανθρώπινη δύναμη της σεξουαλικότητας είναι τόσο μεγάλο που δεν μπορεί να γίνει. "
Λαμβάνοντας υπόψη την παράλογη απαίτηση της δια βίου αγαμίας, είναι πολύ δελεαστικό για τους ραβίνους να πιστεύουν ότι η θεραπεία μπορεί να λύσει το δίλημμα. Ο ραβίνος Shmuel Kamenetsky ένωσε πρόσφατα τις δυνάμεις του με την οργάνωση ‘ΙΩΝΑΣ’, μία εβραϊκή «θεραπευτική κοινότητα αλλαγής», που ισχυρίζεται ότι, ως θέμα θρησκευτικών αρχών, δεδομένου ότι η Τορά απαγορεύει την ομοφυλοφιλική συμπεριφορά, ο (ομοφυλοφιλικός) προσανατολισμός πρέπει να είναι, εξ ανάγκης, μια ιάσιμη ασθένεια. Ανταποκρινόμενος σε αυτό το επικίνδυνο επιχείρημα, ένας άλλος Ορθόδοξος ραβίνος και λόγιος, άνθρωπος που έχει γράψει εκτενώς για την ομοφυλοφιλία, είπε δημοσίως, "δεν ‘έχω καμία μανία να υποστηρίξω μια αποτυχημένη θεραπεία για να σώσω τον εαυτό μου από μια οδυνηρή θρησκευτική σύγκρουση. "

redskywarning.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου