Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011

Στὶς ΗΠΑ ἀνθοῦν ξανὰ τὰ νέα ἑλληνικὰ


Στο Πανεπιστήμιο το Μίσιγκαν κάθε χρόνο ο γγραφς
μπορον ν φτάσουν τς 5.000
Τς Μαργαρίτας Πουρναρα
Διστάζω πρν χτυπήσω τν πόρτα τς πανεπιστημιακς αθουσας, που διδάσκονται τ νέα λληνικ σ φοιτητς το Πανεπιστημίου το Μίσιγκαν στς ΗΠΑ. λόγος εναι τι μέσα π τν τάξη κούγεται... –μ πολλ ντεσιμπλ μολογουμένως– να τραγούδι τν «μισκούμπρια». πρώτη σκέψη εναι τι ο μαθητς στασίασαν κα κάνουν το κεφαλιο τους. λλ γιατί προτιμον τ μισκούμπρια κα χι τν Jay Z; Μόλις περν τελικ τ κατώφλι, βρίσκομαι πρ εχάριστης κπληξης. «παίτιος» εναι καθηγητς Παναγιώτης Παφίλης, πο κάνει –μέσω YouTube– μία πρόσμενη εσαγωγ στ μάθημα λληνικς γλώσσας.
Στ ν ρμπορ, τ μικρ πόλη πο εναι δρα το περίφημου πανεπιστημίου (π τ καλύτερα δημόσια κπαιδευτικ δρύματα τν ΗΠΑ μαζ μ τ Μπέρκλεϊ), τ νέα λληνικ χουν πολ μεγάλη ζήτηση. Τ διο σχύει γι τ μάθημα πο διδάσκει καθηγητς Βασίλης Λαμπρόπουλος, κάτοχός της δρας Κ. Π. Καβάφη, μ θέμα τν λληνοαμερικανικ κουλτούρα, πως κα γι τ μάθημα γι τν ρχαία κα σύγχρονη θήνα πο διδάσκει συνάδελφος κα σύζυγός του, καθηγήτρια ρτέμη Λεοντ. Κάθε καδημαϊκ τος, ο γγραφς μπορον ν φτάσουν στ νεοελληνικ μαθήματα τς τετρακόσιες κα σ λληνικ μαθήματα γενικ τς πέντε χιλιάδες. Τ πανεπιστήμιο καλύπτει σχεδν λες τς περιόδους το λληνικο πολιτισμο μ περίπου τριάντα καθηγητές. Τν ρα πο κάποια τμήματα λληνικν σπουδν στν Ερώπη καταργονται, στν μερικ νθον.
Μετ τ ρχικ σκ τν «μισκούμπρια», συντρμε μ τν Βασίλη Λαμπρόπουλο σ να...
μπιστρό. Ξενιτεμένος τριάντα χρόνια π τν λλάδα, φο δίδαξε πρτα στ χάιο, γκαταστάθηκε στ Μίσιγκαν. Μς ξηγε πς ντάσσονται τ νέα λληνικ στν πανεπιστημιακ ζωή: «Τ μερικανικ κπαιδευτικ σύστημα δίνει τν εκαιρία στος φοιτητς το κολεγίου ν πάρουν μαθήματα π μία ερεία γκάμα πιλογν. τσι μπορε κάποιος ν χει πιλέξει, λ. χ., νέα λληνικά, στρονομία κα μπαλινέζικο θέατρο. πολυσχιδς κπαίδευση δίνει στ παιδι εελιξία σκέψης στε ν νταποκριθον στς παιτήσεις τς σημερινς οκονομίας. Ξέρουμε πι τι ατ πο σπουδάζεις δν θ τ χρησιμοποιήσεις παραίτητα στ ζωή σου. Πρέπει λοιπν τ διο τ πανεπιστήμιο ν σο μάθει τι φείλεις ν εσαι συνεχς πανεκπαιδεύσιμος».
Γόητρο κα περιέργεια
Ο φοιτητς τν λληνοκεντρικν μαθημάτων εναι συνήθως παιδι ερωπαϊκς καταγωγς, σπάνια σιατικς λατινοαμερικανικς προέλευσης. «Κάθε χρόνο, μόνο να μικρ μέρος τν φοιτητν μς εναι λληνοαμερικανοί. Τ λληνικ μαθήματα χουν γόητρο. Ο λληνες χουν καλ νομα στ πανεπιστήμιο, εναι δεμένοι μεταξύ τους. Πολλο ξένοι ρχονται π περιέργεια, ετε γιατί χουν κούσει καλ λόγια π λλους πο πραν τ μάθημα. λλοι ναπτύσσουν μία συμπάθεια σ μς π κάποιον λληνα φίλο συγκάτοικο», μς ξηγε.
« βασικς στόχος το δικο μου μαθήματος γι τν λληνοαμερικανικ κουλτούρα εναι ν προβληματιστον τ παιδι γι τ γλωσσική, θνική, φυλετικ ταυτότητα στν μερικ μέσα π τν πτικ γωνία τς λληνικς περίπτωσης. Χρησιμοποι τος λληνες ς πύλη εσόδου σ ατ τ ζητήματα. Στς ΗΠΑ, λληνικ κοινότητα νθίσταται διαίτερα στν φομοίωση, χωρς μως ν παραμένουμε κοινωνικ περιθώριο. χουμε στορία σ βάθος χρόνου, κάτι πο βοηθάει διαίτερα ταν ξετάζουμε θέματα παράδοσης».
συζήτηση ρχεται ναπόφευκτα στς ριζοσπαστικς μεθόδους διδασκαλίας, πως τ YouΤube βίντεο μ stand up comedy:
«Στν μερική, εμαστε ποχρεωμένοι ν κάνουμε τ μάθημά μας νδιαφέρον, ν φουγκραζόμαστε τ νέα δεδομένα τς παιδαγωγικς. Στν Ερώπη, πάρχουν πολλς περιπτώσεις νεοελληνιστν πού, κολουθώντας τν πεπατημένη, διδάσκουν τν κανόνα τς γραμματείας μας, π τν “ρωτόκριτο” το Κορνάρου μέχρι τν Σολωμ κα τν “ρωτικ Λόγο” το Σεφέρη. χουν καταφέρει τσι ν χάσουν τ φοιτητικ νδιαφέρον κα ν συρρικνώσουν τ κοινό τους. Στς ΗΠΑ, γι ν πιζήσει να μάθημα πρέπει ν χει φοιτητές, ρα πρέπει διδάσκων ν βρε τρόπους ν τ κάνει λκυστικό, ζωνταν κα χι πλς ν κολουθε τ διδακτέα λη. ν ξεκινήσεις π τν ρωτόκριτο, τν ναγέννηση, θ διδάξεις σ μία δεια αθουσα κα το χρόνου τ μάθημα θ χει καταργηθε».
Προσφορ κα ζήτηση
ρα, φτανε ο Ερωπαοι πο τ νεοελληνικ καταργονται;
«Τ πανεπιστήμια βεβαίως δν εναι νθελληνικά, πλς λειτουργον μ ρισμένους κανόνες προσφορς κα ζήτησης. Πολλο συνάδελφοι, ντ ν μάθουν ν πικοινωνον μ τος δεκαοκτάχρονους, ν δώσουν τν καλύτερό τους αυτ γι ν προσελκύσουν νέους φοιτητές, πνε στν λλάδα κα ζητον πίστευτα ποσ π πουργεα κα δρύματα.
Τ λληνικ κράτος γνωρίζει καλ δ κα χρόνια σ τί νοδικ καθοδικ πορεία εναι τ προγράμματα. Δυστυχς, δίνει σ λα περίπου τν δια οκονομικ νίσχυση, κα σ σα εναι σ κρίση παραπάνω. Μήπως τ χρήματα ατ πρεπε ν δοθον στ προγράμματα πο κάνουν ποδεδειγμένα δημιουργικ δουλειά; πιπλέον, θ πρεπε ν μς στέλνουν κάθε χρόνο πτικοακουστικ λικό, πο δν στοιχίζει τίποτα, π τ “Δέκα” το Καραγάτση πο προβλήθηκε πρόσφατα ως παλις θεατρικς παραστάσεις».
«Μετ τ χούντα δν πρξε ατοκριτικ»
Ρωτμε τν Βασίλη Λαμπρόπουλο ν πνευματικ κατάρρευση ταν νας λόγος πο λλάδα δηγήθηκε στ σημεριν οκονομικ κρίση.
«Κάτι στράβωσε στ χρόνια της χούντας. πνευματικ ντίσταση οτε σθεναρ ταν οτε γκαιρη. Πόσο γρήγορα κάποιοι πο εαγγελίζονταν λλαγς βαλαν τν ορ στ σκέλια! ξατμίστηκε δυναμική του 1965 κα το 1966. ντιστασιακς λόγος ναντίον τν συνταγματαρχν δν ταν ρκετ ριζοσπαστικός, κατέφυγε σ εκολίες, πατριδοκαπηλία, φονταμενταλισμό. γενιά μου βρέθηκε ν τραγουδάει ντάρτικα ν κουγε Μπιτλς. λλάδα εχε Γλην κα Ζαχαριάδη, οτε Τρότσκι οτε Γκράμσι. Εχε τν Καστοριάδη κα τν Πουλαντζά, πο μως ζησαν λλο. Μετ τ χούντα δν πρξε ατογνωσία οτε ατοκριτική. Περάσαμε ατν τν πτάχρονη ταπείνωση, λλ τί μάθαμε; ντιθέτως, πικράτησε τάση “τί θ κερδίσω γ γι τ ξύλο πο φαγα π τν ΕΣΑ”. Πλήρης ξαργύρωση τν γώνων μ θέσεις σ κρίσιμα πόστα. ντιστασιακς ναρκισσισμς τς περιόδου 1971 - 74 κρατάει μέχρι σήμερα, διότι κανες π ατος τος νθρώπους δν χει ποσυρθε λλ μονοπωλον λες τς θέσεις, στν πολιτική, στ δημόσια ζωή, στ πανεπιστήμια».
Κερδίζω πόντους κα τ συμπάθεια συνομηλίκων μου
Γιατί μαθαίνω λληνικά. «It’s fun!» παντ συνοπτικ Σάρα Τρέιβορ π τν τάξη το Παναγιώτη Παφίλη κα δν χει καμι σχέση μ τν λλάδα. «ταν επα στος γονες μου τι κάνω νέα λληνικά, κατσουφίασαν. Μο επαν “ντε ν μάθεις κάτι χρήσιμο πως τ σπανικά”. μένα μως τ ν μαθαίνω λληνικ μ κάνει ν νιώθω ξεχωριστ π τ πόλοιπα παιδιά».
«Μαθαίνω λληνικά, γιατί λοι ο λλοι μαθαίνουν σπανικ κα θελα ν ποστασιοποιηθ. Ο γονες μου εναι π τ Σκανδιναβία, λλ βρκαν πολ κολ τν πόφασή μου ν μάθω μία τέτοια γλώσσα, ν κα σπουδάζω βιοχημεία», λέει Κρς Γουόλτερς. «ταν λέω στος συνομηλίκους μου τι χω γραφτε στ νέα λληνικά, κερδίζω πόντους στ συμπάθειά τους. Τ πρόβλημα εναι ξάσκηση». ντ Σνόου πο σπουδάζει στορία κάνει μαθήματα λληνικν, γιατί το χρησιμεύουν στν τυμολογία κα στν κατανόηση τν ννοιν. «κτς ατο, λα τ παιδι πο κάνουν λληνικ χουμε γίνει μία παρέα κα δν θέλω ν τος χάσω. Δν χω κανένα λληνα συγγεν γι ν μιλάω μαζί του, λλ τώρα πι χω λληνες φίλους. γραμματική σας εναι δύσκολη, δν “παίζεται”».
βραϊκς καταγωγς Στίβεν Σνάιντερ φοίτησε στ Μπρνξ σ να π τ λάχιστα μιγς μερικανικ σχολεα στς ΗΠΑ που διδάσκονται νέα λληνικά. «Μο φαινόταν μία γλώσσα στεία κα νδιαφέρουσα, πι χαλαρ π τ γαλλικά. μαμά μου μο κανε πλάκα κα μ ρώταγε ν μάθαμε τίποτα γι τ φέτα. μα θέλω ν κάνω ξάσκηση, πάω σ στιατόρια στν στόρια, εμαι Νεοϋορκέζος. Τ ν μαθαίνεις λληνικά, σ βοηθάει ν μάθεις ποια λλη γλώσσα θέλεις».
Καθημεριν

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου