Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013

Κατάθεση καίει τον Σημίτη για τα υποβρύχια!

Γράφει ο Γιώργος Τρικαλινός

Άφηνε να εννοηθεί ο Άκης Τσοχατζόπουλος ότι θα μιλήσει. Ότι θα ανοίξει το στόμα του και θα “κάψει” πολλούς. Και είπε ότι οι ευθύνες δεν βαραίνουν μόνο αυτόν, αλλά ολόκληρο το ΚΥΣΕΑ, που είχε πάρει τις αποφάσεις. Γι’ αυτά, έλεγε, θα μιλήσει. Τελικά, δεν το έκανε και ας βρέθηκε πίσω από τα κάγκελα. Εντάξει, η αλήθεια είναι πως δεν τον άφησαν, γιατί, μεταξύ μας, για ένα σκάνδαλο που έβαλαν υπογραφή πολλοί, δεν μπορεί να ευθύνεται μόνο ένας. Όμως, κάποιος άλλος, το έχει κάνει ήδη (να μιλήσει εννοούμε) πριν από αυτόν (και) γι’ αυτόν. Θα ακούσει (επιτέλους) κανείς;...

Σήμερα η iTabloid.gr, φέρνει στο φως την ένορκη κατάθεση του πρώην γενικού διευθυντή Εξοπλισμών, Ευάγγελου Βασιλάκου, στην εισαγγελέα Πόπη Παπανδρέου για τις “αμαρτωλές συμβάσεις για τα υποβρύχια. Ο κ. Βασιλάκος, ο οποίος είχε μιλήσει για «αλητήριους» και «πρόσωπα που έκαναν περιουσίες και πολιτικές καριέρες από τους εξοπλισμούς» όταν έφτασε η ώρα να μιλήσει στις εισαγγελικές αρχές για αυτά δεν μάσησε τα λόγια του. Άνοιξε το στόμα του και τα είπε όλα. Ή, μάλλον, σχεδόν όλα, αφού δεν αναφέρθηκε σε ονόματα, επειδή, όπως είπε, δεν καλύπτεται από βουλευτική ασυλία. Όμως, τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια;

Στην κατάθεσή του, ο κ. Βασιλάκος καταλογίζει ευθύνες για την προμήθεια των υποβρυχίων, τα αντισταθμιστικά και τα ναυπηγεία από την περίοδο 1996-97 μέχρι και το 2009! Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι αναφέρεται όχι μόνο στον Άκη Τσοχατζόπουλο, ο οποίος προφυλακίστηκε, αλλά σε όλους τους διατελέσαντες υπουργούς, το ΚΥΣΕΑ, αξιωματικούς, καθώς και τα κέντρα λήψεων αποφάσεων.

Ο Σημίτης

Αυτό το τελευταίο είναι που θα πρέπει να μας απασχολήσει. Όπως ακριβώς και ο Αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Αθανάσιος Κατσιρώδης ζητούσε με έγγραφό του στη Βουλή να διερευνηθούν οι ευθύνες «των μελών των κυβερνήσεων που κατά καιρούς επόπτευαν την υλοποίηση των συμβάσεων», έτσι και ο κ. Βασιλάκος μιλά για την έγκριση των απευθείας αναθέσεων των επίμαχων συμβάσεων. Αυτές, τις ενέκριναν τα μέλη του ΚΥΣΕΑ, μεταξύ των οποίων, θέση έχει και ο τότε πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης.

Στην κατάθεσή του, ο πρώην γενικός διευθυντής Εξοπλισμών (διετέλεσε από το 2006 ως τον Οκτώβριο του 2010), τονίζει ότι η προμήθεια των υποβρυχίων σχετίζεται άμεσα με την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και προσθέτει με νόημα πως «το 1996, ο τότε υπουργός Βιομηχανίας απεπέμφθη από την κυβέρνηση λόγω της μη ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά».

Στη συνέχεια όμως, ο κ. Βασιλάκος, μπαίνει στο «ζουμί» που είναι η προμήθεια των υποβρυχίων, απόφαση που ελήφθη από το ΠΝ, το 1997-98. “Το 1999”, λέει ο κ. Βασιλάκος «διεξήχθη μια αξιολόγηση διαφορετικών προτάσεων για διαφόρους τύπους υποβρυχίων. Οφείλω να σημειώσω ότι από τη μελέτη των φακέλων δεν έχω αντιληφθεί πώς προέκυψε αυτή η αξιολόγηση των προτάσεων». Αυτή είναι και η επίρριψη ευθυνών στο ΚΥΣΕΑ.

Επί της ουσίας, ο κ. Βασιλάκος, «φωτογραφίζει» τον πρώην πρωθυπουργό, Κώστα Σημίτη, σε δύο σημεία:

α) Στην αποπομπή από την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ (ο κ. Σημίτης είχε αναλάβει τότε την διακυβέρνηση της χώρας) του υπουργού βιομηχανίας. Τεχνηέντως ο κ. Βασιλάκος συνδέει την αποπομπή με την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων και τη (μετέπειτα) παραγγελία για τα υποβρύχια.

Και β) την «θολή» αξιολόγηση -όπως αφήνει να εννοηθεί- της γερμανικής προσφοράς για τα υποβρύχια ως πιο συμφέρουσας από το τότε ΚΥΣΕΑ. Στο οποίο συμμετείχε και ο Κώστας Σημίτης, στον οποίο βέβαια δεν αναφέρεται προσωπικά ο πρώην γενικός διευθυντής εξοπλισμών.

Συνεχίζοντας, ο πρώην γενικός διευθυντής Εξοπλισμών, αναφέρεται στην ίδια περίοδο διακυβέρνησης, επισημαίνοντας ότι το ‘99 είχε ζητηθεί από τα ΕΝΑΕ «στα οποία είχε απευθείας ανατεθεί η προμήθεια των υποβρυχίων» να υποβάλλει προσφορές που να περιλαμβάνουν τεχνικά χαρακτηριστικά και οικονομικά στοιχεία. Και προχωρά στο 2000, οπότε το Υπουργείο Άμυνας και το ΕΝΑΕ, υπογράφει τη σύμβαση για την προμήθεια τριών υποβρυχίων τύπου 214. “Το τίμημά της», λέει ο κ. Βασιλάκος, «ήταν κατά πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με την αρχική προσφορά του ΕΝΑΕ».

Και σε αυτό το σημείο, ο κ. Βασιλάκος, συνδέει τα παραπάνω, λέγοντας ότι το 2002 υπογράφτηκε η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων 209 και η άσκηση προαίρεσης για το τέταρτο υποβρύχιο 214. “Την ίδια ημέρα, δηλαδή στις 31-5-2002 υπογράφεται και η ιδιωτικόποιηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά προς την εταιρία HDV”.

«Πάγια τακτική οι απευθείας αναθέσεις»

Όταν ο γενικός διευθυντής Εξοπλισμών ερωτάται από την εισαγγελέα αν θεωρεί επιζήμια την ανάθεση του επίμαχου έργου στη γερμανική πλευρά, απαντά ότι «οι απευθείας αναθέσεις ήταν πάγια τακτική της περιόδου 1996-2004”, ενώ αναφέρεται στις συμβάσεις των υποβρυχίων, οι οποίες ανατέθηκαν απευθείας στα ΕΝΑΕ (τα οποία ήταν κρατικά) και από αυτά συνήφθηκε η οριστική συμφωνία με τις γερμανικές εταιρίες για την κατασκευή των 214.

«Το συμβατικό τίμημα», λέει ο κ. Βασιλάκος, «ήταν υψηλότερο της προσφοράς, γεγονός που μπορεί να θεωρηθεί ότι επέφερε βλάβη στο ελληνικό δημόσιο». Και αναφέρει ως χαρακτηριστικό «το παράδειγμα της σύμβασης για τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων 209, στην οποία προβλέπεται ότι η μη άσκηση προαίρεσης (option) τέταρτου υποβρυχίου αυτού του τύπου προς εκσυγχρονισμό, θα επέφερε αύξηση του συμβατικού τιμήματος κατά τριάντα εκατομμύρια ευρώ, όπως και έγινε».

Η ΜΕΓΑΛΗ ΚΟΜΠΙΝΑ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ: ΜΑΣ ΤΑ ΧΡΕΩΣΑΝ ΟΛΑ

Τη μεγάλη κομπίνα με τα αντισταθμιστικά ωφελήματα από τα υποβρύχια αποκαλύπτει στην κατάθεσή του ο Ε. Βασιλάκος. Στην εισαγγελέα αναφέρει ότι τα έργα δεν έχουν εκτελεστεί στο σύνολό τους και πως πρέπει να ελεγχθούν τόσο για την σκοπιμότητα, όσο και για την αποτελεσματικότητά τους. Όμως, αυτό όπως φαίνεται, είναι το «λιγότερο».

Όπως αποκαλύπτει ο πρώην γενικός Διευθυντής Εξοπλισμών τα προγράμματα υποκατασκευαστικού έργου (που τέτοια είναι και τα αντισταθμιστικά) έχουν πληρωθεί από το ελληνικό Δημόσιο, παρότι θα έπρεπε, όπως είχε συμφωνηθεί να πληρωθούν από τους Γερμανούς! Ο κ. Βασιλάκος λέει ότι έκανε αρκετές αιτήσεις προς τη HDW να ερευνηθεί αν όντως τα έργα πληρώθηκαν από το ελληνικό Δημόσιο όμως δεν έλαβε ποτέ ουδεμία απάντηση.

Ο κ. Βασιλάκος εξηγεί πώς γινόταν η κομπίνα με τα αντισταθμιστικά: «Αν ένα πρόγραμμα ονομαστικής αξίας 10 εκατ. ευρώ αφορά υποκατασκευαστικό έργο και αν το πρόγραμμα έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, η γερμανική εταιρία πληρώνει στον Έλληνα κατασκευαστή 10 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο πιστοποιείται τόσο με την έκδοση τιμολογίου από τη γερμανική εταιρία όσο και με απόδειξη από τράπεζα ότι έχει διενεργηθεί η μεταφορά των χρημάτων.

Η ΓΔ Εξοπλισμών ελέγχει τα τιμολόγια, τις αποδείξεις της τραπεζικής συναλλαγής και τα λοιπά σχετικά δικαιολογητικά και αν αυτά είναι ακριβή, πιστώνει το πρόγραμμα. Είναι όμως πιθανό αυτά τα 10 εκατ. Ευρώ να αποτελούν μέρος του συμβατικού τιμήματος, κάτι που αν ισχύει, τότε σημαίνει ότι το πρόγραμμα ΑΩ πληρώθηκε από το ελληνικό Δημόσιο. Το΄πρόγραμμα ΑΩ που αναφέρεται στην υποδομή των ΕΝΑΕ, είναι κατά την άποψή μου αμφίβολο αν αποτελεί επένδυση της γερμανικής εταιρίας ή αν πληρώθηκε από το ελληνικό Δημόσιο, κατά συνέπεια είναι προς διερεύνηση αν αυτή η υποδομή ανήκει στα ΕΝΑΕ ή στο ελληνικό Δημόσιο»

Όμως ο κ. Βασιλάκος δε σταματά εκεί. Λέει πως πρόγραμμα ΑΩ ονομαστικής αξίας 30 εκ. Ευρώ αναφέρεται σε άμεση επένδυση στα ΕΝΑΕ, χωρίς όμως να είναι διακριτό τι αφορά. Και τονίζει ότι το πρόγραμμα κατασκευής σιδηροδρομικών βαγονιών που είχε δοθεί ως αντισταθμιστικό, ονομαστικής αξίας 40 εκ. Ευρώ, ανετέθηε σε ανταγωνίστρια εταιρία (σ.σ. τη Siemens) “γεγονός που μπορεί να εγείρει εύλογα ερωτήματα», όπως σημειώνει.

Η περίοδος 2005-2009

Ο κ. Βασιλάκος «προσπερνά» την περίοδο 2002-2005, λέγοντας ότι οι συμβάσεις εκείνη την περίοδο εκτελούνταν με πολύ αργούς ρυθμούς και αναφέρεται στην παράταση που δόθηκε, το 2005, από το Υπουργείο Άμυνας, στην περίοδο χάριτος για την επιβολή ποινικών ρητών από ΄2 σε 3 μήνες.

Όμως τονίζει από το 2005 (οπότε και έγιναν άκαρπες διαπραγματεύσεις μεταξύ του Δημοσίου και της HDW για την πληρωμή μέσω SWAP), μέχρι και τα τέλη του 2009, δεν καταβάλλονται πληρωμές προς το ΕΝΑΕ, εκτός του Νοεμβρίου του 2006 και του Ιουλίου του 2009, που κατεβλήθησαν από 30 εκατομμύρια για τον εκσυγχρονισμό των 209.

Ο κ. Βασιλάκος λέει ότι το 2008, η ΓΔΑΕΕ προτείνε στη HDW την ακύρωση του εκσυγχρονισμού των δύο υποβρυχίων τύπου 209 και την αντικατάστασή τους με δύο νέα, χωρίς καμία δαπάνη για το Δημόσιο.

«Η γερμανική εταιρία αποδέχθηκε αυτή την πρόταση μετά από σκληρές και επίπονες διαπραγματεύσεις, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση της καταβολής 120 εκατ. Ευρώ μέχρι τις 20-9-2008. το ποσό αυτό αποτελούσε οφειλή του Δημοσίου του ελληνικού δημοσίου στα πλαίσα της εκτέλεσης της σύμβασης του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων. Αυτές οι δύο συμβάσεις αποτέλεσαν περαιτέρω αντικείμενο διαπραγματεύσεων από τον Οκτώβριο του 2009 και μετά και τελικά η τελική συμφωνία επικυρώθηκε με την ψήφιση νόμου. Θα ήθελα να σας επισημάνω ότι η γερμανική εταιρία δεν άλλαξε διαπραγματευτική στάση από τον Οκτώβριο του 2009 και μετά επανερχόμενη σε όρους που είχε προτείνει και σε μένα το 2008 και τους οποίους αρνήθηκαν να δεχτώ διότι δεν ήταν επωφελείς για το ελληνικό δημόσιο».

www.itabloid.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου