Τα τούρκικα πλοία "αλωνίζουν" τις θάλασσες του Αιγαίου, από τη Ρόδο μέχρι τη Μυτιλήνη, αλλά η πολιτική ηγεσία της χώρας μας δεν φέρεται διατεθειμένη να υπερασπιστεί τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες βάσει της ελληνοτουρκικής συμφωνίας για τις θαλάσσιες συνδέσεις των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου με τους λιμένες των απέναντι παραλιών.
Η συμφωνία που κυρώθηκε με νόμο της Βουλής το 2001 προβλέπει...
την ανεμπόδιστη πρόσβαση των ελληνικών και τουρκικών πλοίων από και προς τα ελληνικά νησιά στις αρχές της αμοιβαιότητας και ίσης μεταχείρισης. Όμως τα τούρκικα πλοία παραβιάζουν τη συμφωνία συστηματικά εκτοπίζοντας συν τω χρόνω τα ελληνικά από τον ανταγωνισμό με συνέπεια σήμερα να μονοπωλούν σχεδόν τις γραμμές Μυτιλήνη-Αϊβαλί, Χίος-Τσεσμέ, Σάμος-Κουσάντασι, Κως-Αλικαρνασσός και Ρόδος-Μαρμαρίς.
Η συμφωνία προβλέπει για τα τούρκικα πλοία ότι μπορούν να επιβιβάσουν επιβάτες από τα ελληνικά λιμάνια υπό την προϋπόθεση να τους αποβιβάσουν οριστικά σε λιμάνι της Τουρκίας. Στην πράξη όμως αυτός ο θεμελιώδης περιορισμός για τα πλοία με τούρκικη σημαία παραβιάζεται, με την ανοχή, δυστυχώς, των ελληνικών αρχών, και πραγματοποιούν ημερήσιες θαλάσσιες εκδρομές από τα ελληνικά νησιά προς τη Τουρκία με επιστροφή πάλι στα ελληνικά λιμάνια δικαίωμα που έχουν μόνο τα ελληνικά πλοία.
Η τακτική αυτή των Τούρκων, σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος λειτουργίας των τούρκικων πλοίων (μειωμένη σύνθεση πληρωμάτων, χαμηλοί μισθοί κλπ) έχει εκτοπίσει τις ναυτιλιακές εταιρείες των νησιών, οι οποίες υποχρεώνονται είτε να εγκαταλείψουν τις γραμμές είτε να προχωρήσουν σε κοινοπραξίες με τους Τούρκους πλοιοκτήτες. Ήδη οι γραμμές της Μυτιλήνης, Χίου και Σάμου με Αϊβαλί, Τσεσμέ και Κουσάντασι αντίστοιχα ελέγχονται απόλυτα από τις τούρκικες εταιρείες. Προς το παρόν φέρονται να αντιστέκονται στον τουρκικό επεκτατισμό οι πλοιοκτήτες της Κω και Ρόδου, αλλά είναι βέβαιο ότι και αυτοί θα "εξαφανιστούν" αν το ελληνικό κράτος δεν τους προστατέψει, εξαναγκάζοντας την τούρκικη πλευρά να εφαρμόσει τη διμερή συμφωνία.
Καζάνι που βράζει
Ωστόσο, γύρω από το θέμα της θαλάσσιας διασύνδεσης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου με την Τουρκία και με φόντο την ελληνοτουρκική συμφωνία κάτι φαίνεται να κινείται από ελληνικής πλευράς. Ειδικότερα, με πρωτοβουλία του γενικού γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μπούσιου πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο την Τρίτη 23 Απριλίου ειδική σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις συγκεκριμένες γραμμές και υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΝΑ. Εκεί, οι εκπρόσωποι των ναυτιλιακών εταιρειών εξέπεμψαν σήμα κινδύνου για τα ελληνόκτητα πλοία υπογραμμίζοντας με ιδιαίτερη έμφαση την ανάγκη εφαρμογής της συμφωνίας από τα τούρκικα πλοία με ευθύνη πλέον των κατά τόπους λιμενικών αρχών γιατί σε διαφορετική περίπτωση, όπως τονίστηκε, τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου θα καταστούν αναπόφευκτα "δορυφόροι" της Τουρκίας.
Τα συμπεράσματα, και οι αποφάσεις αυτής της σύσκεψης καθώς και οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου επί του θέματος αναμένεται να γνωστοποιηθούν εντός των ημερών. Πάντως, αξίζει να τονιστεί, ότι η υπόθεση των τούρκικων πλοίων και της ασύδοτης δράσης τους στα ελληνικά νησιωτικά λιμάνια μοιάζει με καζάνι έτοιμο να εκραγεί. Ειδικότερα οι πλοιοκτήτες της Κω που νιώθουν ήδη την απειλή να χάσουν και αυτό το καλοκαίρι τον "πόλεμο" με τα τουρκικά πλοία στη γραμμή Κως-Μπόντρουμ προειδοποιούν τις ελληνικές αρχές ότι δεν θα μείνουν με σταυρωμένα χέρια περιμένοντας το τέλος τους και ότι θα προχωρήσουν άμεσα, αν δεν δοθεί λύση, σε δυναμικές κινητοποιήσεις αποκλείοντας και αυτό ακόμα το λιμάνι του νησιού. Υπενθυμίζεται ότι και το περασμένο έτος είχαν ξεσηκωθεί αλλά το "μέτωπο" που συγκρότησαν δεν υπήρξε αποτελεσματικό. Αυτή τη φορά όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά κάτω από την πίεση των οικονομικών βαρών που έχουν, βάρη που απειλούν την ίδια την επιβίωση των εταιρειών τους. Και από το γεγονός ότι οι πλοιοκτήτες, παρακάμπτοντας τις όποιες διαφορές τους, έχουν ομόφωνα αποφασίσει τη δημιουργία κοινοπραξίας με τη ναυτιλιακή εταιρεία του δήμου Κω.
Ουσιαστικά δηλαδή ο διεκδικητικός τους αγώνας θα γίνει με αιχμή του δόρατος την πολιτική ηγεσία του δήμου Κω. Σύμφωνα με τις πληροφορίες η ιδέα της κοινοπραξίας ανήκει στον δήμαρχο του νησιού κ. Κώστα Καΐσερλη αλλά ο άνθρωπος που ανέλαβε να την υλοποιήσει είναι ο αντιδήμαρχος κ. Θεοδόσης Νικηταράς. Ο τελευταίος μάλιστα εμφανίστηκε στη σύσκεψη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ιδιαίτερα επικριτικός για την ανοχή των ελληνικών αρχών στις παρανομίες των Τούρκων πλοιοκτητών κάνοντας λόγο για "ραγιαδισμό". Ο κ. Νικηταράς, που έχει καθημερινές επαφές με τους πλοιοκτήτες της Κω αναμένεται εντός των ημερών να προβεί σε σχετικές ανακοινώσεις για τις πρωτοβουλίες της δημοτικής αρχής και της κοινοπραξίας που έχει συσταθεί. Να σημειωθεί ότι η Dodekanisos Seaways, η μοναδική ναυτιλιακή εταιρεία της Ρόδου που έχει δρομολόγια για Μαρμαρίς έχει προβεί σε συγκεκριμένα νομικά διαβήματα με αίτημα την εφαρμογή της ελληνοτουρκικής συμφωνίας που δεν επιτρέπει στα τουρκικά πλοία να πραγματοποιούν ημερήσιους περιηγητικούς πλόες με αφετήριο και καταληκτικό ή οριστικής αποβίβασης το λιμάνι της Ρόδου. Αξίζει να αναφερθεί, τέλος, ότι η ανοχή των ελληνικών αρχών επέτρεψε στους Τούρκους πλοιοκτήτες, οι οποίοι, σημειωτέον, έχουν κάθε στήριξη από το κράτος τους, να δραστηριοποιούνται στις γραμμές Μποντρούμ και Μαρμαρίς με περισσότερα από δέκα πλοία.
Πηγή: gnominews.gr
elkosmos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου