Τετάρτη 13 Ιουνίου 2012

Η ελληνική Επιβατηγός Ναυτιλία στο και 1΄ της ολοκληρωτικής καταστροφής



Η ελληνική επιβατηγός ναυτιλία πράγματι το έτος 2012 βαδίζει ολοταχώς προς την ολοκληρωτική καταστροφή. Η επιβατηγός ναυτιλία αποτελείται από τα ακτοπλοϊκά, τα κρουαζιερόπλοια, τα πορθμεία, τα ημερόπλοια και τα επιβατηγά επαγγελματικά σκάφη αναψυχής.
Πλέον συγκεκριμένα, όσον αφορά την ακτοπλοΐα μας τα πράγματα δυστυχώς είναι...
πολύ δυσοίωνα. Οι προοπτικές τόσο για το 2012 όσο και για ολόκληρη τη δρομολογιακή ετήσια περίοδο 2012-2013 αναμένονται δυστυχώς δραματικές. Η καταστροφή όλων των εταιρειών πλοιοκτησίας είναι πλέον προ των θυρών. Ενώ λοιπόν από όλους είναι αποδεκτό ότι οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δοκιμάζονται έντονα, οι μόνοι αρμόδιοι, οι πολιτικοί της χώρας μας, δεν κάνουν κάτι εύκολο για τη διάσωσή τους.
Από το έτος 2004 συνεχώς ως πλοιοκτησία τεκμηριώνουμε με μελέτες του ΣΟΛ, του ΝΕΕ, του Πανεπιστημίου Πειραιά, του ΚΕΠΕ, κλπ. και τους υπενθυμίζουμε ότι η καταστροφή της επιχειρηματικότητάς μας αργά αλλά σταθερά προχωράει. Δυστυχώς πλέον δεν είναι δυνατή η ασφαλής οικονομική διαχείριση καμίας εφοπλιστικής εταιρείας με τις παρούσες καταστάσεις των τιμών καυσίμων, λιπαντικών, διαχειριστικών εξόδων, συντήρησης, μισθοδοσίας, εργοδοτικών εισφορών κλπ. αν λάβουμε υπόψη τα έσοδα του πλοίου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Το καλοκαίρι που έρχεται προβλέπεται πτωτικό ως προς την κίνηση των επιβατών και οχημάτων, με αποτέλεσμα οι 60-70 πιθανόν «καλές» ημέρες ολόκληρου του θέρους να μην μπορούν να καλύψουν τα έξοδα των 365 ημερών λειτουργίας ενός συμβατικού πλοίου.Επίσης είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος να συνεχιστεί ο παροπλισμός των επιβατηγών μας πλοίων ως και η πώλησή τους στο εξωτερικό, σε τιμές κατώτερες της πραγματικής αξίας των προς πώληση αδελφών πλοίων για να αντιμετωπισθούν έτσι προβλήματα ρευστότητας των εταιρειών πλοιοκτησίας.Εμείς ως πλοιοκτησία από ετών, μεταξύ άλλων, ζητάμε τη μείωση των υπέρ τρίτων κρατήσεων. Έχουμε προτείνει στο Υπουργείο να υπάρξει μηδενισμός ή μείωση του Φ.Π.Α. εισιτηρίων επιβατών και οχημάτων, κατάργηση του επίναυλου 3% μόνο για τις ελεύθερες δρομολογήσεις ως και η μετατροπή των λιμενικών τελών εισιτηρίου ποσοστού 6%, από ποσοστιαίο, που είναι επί σειρά πολλών ετών, σε κεφαλικό.
Πλέον συγκεκριμένα ο Φ.Π.Α. εισιτηρίων ή θα πρέπει να μηδενιστεί όπως πολύ σοφά έχει προτείνει το Ν.Ε.Ε. που είναι επίσημος σύμβουλος του Υπουργείου σε σχετική μελέτη του για το θέμα ή για επιβοήθηση του έργου επιβίωσης της πατρίδας μας ας γίνει όσος και ο Φ.Π.Α. του τουριστικού προϊόντος δηλαδή 6,5% ή τέλος ό,τι προτείνει το πλέον αρμόδιο ΚΕΠΕ.
Θα σας θυμίσω ότι όταν πριν ενάμισι έτος η χώρα δεν μπορούσε ούτε να δανειστεί, τότε χωρίς μελέτες, μόνο με την κατανόηση του κινδύνου πτώχευσης του συνόλου των ξενοδοχείων της χώρας, ο τότε πρωθυπουργός και οι ξενοδόχοι συμφώνησαν στη μείωση του Φ.Π.Α. στο 6,5% για τη στήριξη του τουρισμού μας. Διερωτόμεθα, οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες άραγε δεν αποτελούν τουριστικό προϊόν; Απλά, τότε για τα προβλήματα του Υπουργείου Τουρισμού υπήρξε «πολιτική βούληση».Το Υπουργείο Ναυτιλίας καταργήθηκε, μετετράπη, άλλαξε ονόματα, γνωρίσαμε 6 Υπουργούς στα δύο τελευταία χρόνια, διαβάσαμε 11 Π.Δ. αρμοδιοτήτων, γνωρίσαμε στρατιά συμβούλων δίπλα σε Υπουργούς, συναντηθήκαμε με διάφορους Γενικούς Γραμματείς και ζήσαμε αρχικά τη «μαθητεία» πολλών εξ αυτών, για να καταλήξουμε μετέπειτα στη δράση «αποφασίζουμε και διατάσσουμε», σε ένα ταξίδι χωρίς έρμα.Τώρα όμως που έρχεται η καταστροφή κανένας από όλους αυτούς δεν θα έχει κάνει την αυτοκριτική του, ως όφειλε.Ευτυχώς που από την άλλη πλευρά υπάρχει η ανοχή των Τραπεζών και επιβιώνει έστω και προσωρινά η ακτοπλοϊκή οικογένεια. Ο κίνδυνος όμως παραμένει άμεσος και συνεχής.Θα διερωτηθείτε: Οι τραπεζίτες είναι αφελείς; ΟΧΙ!!
Απλά καλύπτονται ακόμη από τις τιμές των πραγματικών αξιών των επιβατηγών πλοίων στη διεθνή αγορά, αφού τα πλοία αυτά διατηρούν τις τιμές της πραγματικής αξίας τους, υψηλές λόγω του νεαρού της ηλικίας τους και λόγω της καλής και ασφαλέστατης κατασκευής και συντήρησής ολόκληρου σχεδόν του επιβατηγού στόλου.Τα τελευταία έτη γίναμε κοινωνοί της καταστροφής του πρώην «Υπουργείου Ναυτιλίας» από «άχρηστους» της πολιτικής. Το ΥΕΝ έγινε ΥΕΝΑΝΠ, μετά ΥΠΟΙΑΝΑ, μετά ΥΘΥΝΑΛ, μετά ΥΠΑΑΝ, ενώ υπήρξε ο διαχωρισμός των Υπηρεσιών του σε «καλά» και «κακά» παιδιά, δηλαδή ένα παιδικό παιχνίδι αφέλειας. Οι αξιωματικοί Λ.Σ. από συνεργάτες έγιναν μεταξύ τους αντίπαλοι. Οι αξιωματικοί Λ.Σ. μεταξύ τους αλλά και οι πολιτικοί υπάλληλοι μιλούσαν μόνο για τι τους χωρίζει και όχι για τη ναυτιλία που τους ένωνε και τους ενώνει.Για θυμηθείτε: Από το 1930 η ποντοπόρος ναυτιλία μεγαλούργησε και μεγαλουργεί λόγω και της σύμπνοιας του διοικητικού φορέα διαχείρισης της, του ΥΕΝ, ενώ η ακτοπλοΐα στενάζει και οδεύει προς την καταστροφή από αυτό λόγω της ασυνεννοησίας και της ευθυνοφοβίας των Υπηρεσιών του πρώην ΥΕΝ.Υπαίτια θεωρώ ότι κάποιοι έσπειραν αυτή τη διχόνοια, γιατί δεν θέλουν στο διεθνές επιχειρηματικό στερέωμα τα «πρωτεία της Ελλάδας» στον τομέα της Ναυτιλίας.
Η Ελλάδα εξακολουθεί να υπάρχει, επειδή έχει μόνο δύο αξιόλογα όπλα στο βαρύ πυροβολικό της. Την Ναυτιλία και τον τουρισμό.
Η «ακτοπλοΐα» είναι ναυτιλία και τουρισμός μαζί. Σε ποσοστό 80% υπό οποιαδήποτε ονομασία κι αν απαντάται το «Υπουργείο Ναυτιλίας», ασχολείται με θέματα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Αντίθετα αφού η αδελφός της ποντοπλοΐα, ανενόχλητη βαδίζει επιτυχώς το δρόμο της επιβίωσης της. Εμείς όμως, ως ακτοπλοΐα, χάνουμε καθημερινά και οδεύουμε προς την καταστροφή χωρίς κανένας, μα κανένας πολιτικός να ενδιαφέρεται για το «αύριο» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών της Ελλάδος.Κάποιος, κάποτε πρέπει να δει με συμπάθεια τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες γιατί διαφορετικά αυτό που απολαμβάνει σήμερα δωρεάν ο Έλληνας και ο αλλοδαπός ταξιδιώτης μέσω των ελεύθερων δρομολογήσεων, θα το πληρώσει σε περίπτωση πτώχευσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με επιδότηση 3 δις ευρώ ετησίως, που θα αναζητηθεί για άλλη μια φορά από το υστέρημα του ήδη οικονομικά πάμπτωχου Έλληνα φορολογούμενου, αν ξαναβιώσουμε το σύστημα διαχείρισης των ακτοπλοϊκών πλοίων από μία «κρατική εταιρεία», όπως το βιώσαμε με την «Ελληνική Ακτοπλοΐα» και την «ΕΤΒΑ».Τώρα όσον αφορά τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, τις γνωστές «άγονες γραμμές» και εκεί το αρμόδιο Υπουργείο για άλλη μια φορά «τα έχει κάνει θάλασσα». Υπαίτια τορπιλίζουν κάθε πρότασή μας. Αρνούνται πεισματικά να τροποποιήσουν τον ξεπερασμένο Ν.2932/2001, αρνούνται να εισηγηθούν κάτι νέο κρυπτόμενοι πίσω από την ισχύ ξεπερασμένων νομοθετημάτων, αφού δεν θέλουν καμία αλλαγή ούτε τις αναγκαίες. Δυστυχώς η ναυτιλία έχει προπέλα και προχωράει ενώ η Διοίκηση έχει άγκυρα και μένει αμετακίνητη.
Αρνήθηκαν την πρότασή μας για νομοθέτηση ενός συστήματος χορήγησης προκαταβολής ποσοστού 50% για τα ήδη εκτελεσθέντα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας για να υπάρξει έτσι ρευστότητα στις εταιρείες πλοιοκτησίας. Έτσι μόνο θα μπορέσουμε να εφοδιάσουμε με καύσιμα τα πλοία μας. Όταν δεν έχουμε να πληρώσουμε μετρητοίς τα καύσιμα και αναγκαστικά ζητάμε να εγκριθεί το δρομολόγιο ως «ανεκτέλεστο», αυτοί δεν χορηγούν έγκριση και αντ’ αυτού επιβάλλουν κυρώσεις.
Όταν το κράτος χρωστάει στους πλοιοκτήτες από άγονα εκτελεσθέντα δρομολόγια (5) πέντε εκατομμύρια ευρώ και εμείς δεν έχουμε να πληρώσουμε τον τελευταίο αναλογούντα Φ.Π.Α., μας ζητούν να πάμε να δανειστούμε από τοκογλύφους για να πληρώσουμε πρώτα το Φ.Π.Α. και ακολούθως «αυτοί» με την ησυχία τους, όταν θέλουν να μας καταβάλλουν σιγά – σιγά, ό,τι άμεσα έπρεπε να πληρώνουν.
Γιατί άραγε αναίτια επιβάλλουν πρόστιμα, γιατί εφαρμόζουν εχθρική πολιτική κατά της ακτοπλόου πλοιοκτησίας, μία πολιτική καταστροφική και σφόδρα δυσανάλογη με τα λοιπά επιδοτούμενα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς όπως: ΟΣΕ, ΗΛΠΑΠ, ΜΕΤΡΟ, ΤΡΑΜ, ΚΤΕΛ, ΕΘΕΛ, ΟΑΣΑ και τις επιδοτούμενες αεροπορικές εταιρείες;
Πλείστοι συνάδελφοί σας δημοσιογράφοι έχουν ήδη χαρακτηρίσει τις πράξεις της Διοίκησης, με τις υπαίτιες καθυστερήσεις και παραλείψεις τους ως «καταστροφικές». Ο χρόνος που τις ελληνικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες θα αναλάβουν άλλοι κοινοτικοί και μη πλοιοκτήτες, ίσως και Τούρκοι, με τους δικούς τους όμως όρους και προϋποθέσεις είναι πολύ κοντά. Όροι όμως που θα φέρουν σε δυσμενή θέση όχι μόνο τους Έλληνες πλοιοκτήτες αλλά και όλους τους Έλληνες νησιώτες.Αυτά όσον αφορά την Διοίκηση. Για τη θέση των ακτοπλοϊκών πλοίων σε ανενεργή κατάσταση, αυτό συντελείται από μία καταστροφική πολιτική ενός συγκεκριμένου πολιτικού χώρου. Μπορούμε να αντιληφθούμε τις στάσεις εργασίας ή κάποιες ελάχιστες απεργίες της τριτοβαθμίου οργανώσεως τους αλλά οι καταλήψεις καταπελτών είναι απαράδεκτες, γιατί έτσι δυσφημούν τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της Ελλάδας σε ολόκληρη την υφήλιο, που κατά τα άλλα είναι ασφαλείς, άνετες και φθηνές ως προς την τιμή του ναύλου.Τα πορθμεία, ως καθαρά αστική συγκοινωνία φυτοζωούν και με αγωνία αναμένουν πότε η ακρίβεια των καυσίμων και λιπαντικών θα κτυπήσει και αυτών την πόρτα σε συνάρτηση με την πτωτική επιβατική και οχηματική κίνηση.Τα ελληνικά κρουαζιερόπλοια χάθηκαν, μόνο ελάχιστα κοινοτικά και πολλά μη κοινοτικά πλοία κρουαζιέρας ξένων συμφερόντων υπάρχουν πλέον σήμερα. Αλλά και αυτά έχουν τεθεί υπό διωγμό.
Στην κρουαζιερόπλοιο ναυτιλία, οι «δήθεν» αρμόδιοι μπέρδεψαν το home porting με την άρση του cabotage.
Πέσανε οικτρά έξω στους οικονομικούς υπολογισμούς τους ότι αναμενόμενα σοβαρά οικονομικά αποτελέσματα ολοκλήρου της τουριστικής επιχειρηματικότητας. Έδιωξαν τους σημερινούς πελάτες της κρουαζιέρας μέσω των απεργιών και καταλήψεων και της βίας σε όλους τους τουριστικούς χώρους και τελικά δυσφήμισαν την Ελλάδα μας ανεπανόρθωτα.
Τέλος η λιμενική πολιτική της χώρας φόρεσε την «κρατική» φορεσιά της και φοβίζει τους επενδυτές του χώρου.Γιατί κατεστραμμένη, προδομένη και σε απομόνωση η επιβατηγός ναυτιλία δεν έχει να περιμένει τίποτα άλλο από τον θάνατό της, ο οποίος όμως έρχεται σταθερά και βασανιστικά.
Ο Θεός ας βάλει το χέρι του και το «ευρύ κράτος» λίγο μυαλό, γιατί κανένα μήνυμα δεν έλαβε ακόμη. * Ο κ. Νικόλαος Καβαλλιέρος είναι Γενικός Διευθυντής του  Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας

freepen.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου