Η
Ελλάδα πλέον βασίζεται στο Ιράν για το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών
πετρελαίου της, καθώς οι έμποροι κόβουν τις προμήθειες και οι τράπεζες
αρνούνται να παράσχουν χρηματοδότηση υπό το φόβο μιας χρεωκοπίας της
Αθήνας, μεταδίδει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters.
Οι έμποροι λένε ότι η
Ελλάδα έχει στραφεί στο Ιράν ως ύστατη επιλογή
προμηθευτή, παρά την αυξανόμενη πίεση...
από την Ουάσιγκτον και τις Βρυξέλλες για να σταματήσει το εμπόριο ως μέρος μιας εκστρατείας κατά του πυρηνικού προγράμματος της Τεχεράνης.
Φαίνεται ότι σχεδόν παρέλυσαν οι συμφωνίες για πετρέλαιο σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, η οποία έχει τέσσερα διυλιστήρια, δείχνοντας ότι το εμπόριο στην Ευρώπη θα μπορούσε να επιβραδυνθεί λόγω των φόβων, που προκάλεσε η κρίση χρέους στην ευρωζώνη και που απειλεί να εξαπλωθεί σε άλλες χώρες.
"Εταιρείες σαν εμάς δεν μπορούν να έχουν συμφωνίες μαζί τους. Ενέχει πάρα πολύς κίνδυνος. Ισως οι ανεξάρτητοι έμποροι να είναι περισσότερο έτοιμοι για αυτό", δήλωσε ένας επιχειρηματίας μεγάλης διεθνούς εταιρείας πετρελαίου.
"Το οικονομικό μας τμήμα αρνείται να κάνει συμφωνίες με αυτούς. Όχι ότι δεν πληρώνουν. Απλά για προληπτικούς λόγους", δήλωσε ένας επιχειρηματίας μεγάλου εμπορικού οίκου.
"Δεν μπορέσαμε να βρούμε κάποια τράπεζα για να μας χρηματοδοτήσει. Καμία τράπεζα δεν θέλει να χρηματοδοτήσει μια συμφωνία γι 'αυτούς. Χάσαμε κάποιες καλές ευκαιρίες εκεί", είπε ένας τρίτος επιχειρηματίας.
Περισσότεροι από δύο δωδεκάδες ευρωπαίοι έμποροι, με τους οποίους επικοινώνησε το Reuters σε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και εμπορικούς οίκους, δήλωσαν ότι η έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης έχει αναγκάσει την Ελλάδα να σταματήσει την αγορά αργού από τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν και το Καζακστάν κατά τους τελευταίους μήνες.
Η Ελλάδα, χωρίς εγχώρια παραγωγή, εξαρτάται από τις εισαγωγές πετρελαίου και το 2010 εισήγαγαν 46% του αργού πετρελαίου της από τη Ρωσία και 16% από το Ιράν. Η Σαουδική Αραβία και το Καζακστάν παρείχαν 10% καθεμία, η Λιβύη 9% και το Ιράκ 7%, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
"Δεν το κρατούν μυστικό όταν μιλάς σε αυτούς και λένε ότι επιβιώνουν χάρη στην ιρανική πραμάτια, επειδή οι άλλοι απλά δεν τούς πουλάνε στο σημερινό περιβάλλον», είπε έμπορος στη Μεσόγειο.
Η μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία διύλισης, τα «Ελληνικά Πετρέλαια», αρνήθηκε ότι αντιμετωπίζει οποιαδήποτε δυσκολία κατά την αγορά του αργού και αρνήθηκε να σχολιάσει σχετικά με την ακριβή κατανομή των προμηθειών πετρελαίου. Η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία διύλισης στην Ελλάδα, της «Motor Oil Hellas», αρνήθηκε κάθε σχόλιο.
Τα τέσσερα διυλιστήρια στην Ελλάδα, που ανήκουν στα «Ελληνικά Πετρέλαια» και την «Motor Oil», μπορούν να επεξεργαστούν περί τα 400.000 βαρέλια την ημέρα. Το ποσό αυτό έχει μειωθεί σε περίπου 330.000 βαρέλια ημερησίως τους τελευταίους μήνες λόγω εργασιών συντήρησης και αναβάθμισης.
"Οι συμφωνίες των προμηθειών μας βασίζονται σε καθαρά εμπορικά κριτήρια, δίχως άλλους παράγοντες να παρεμβαίνουν», είπε εκπρόσωπος των ΕΛ.ΠΕ.
Στοιχεία για αποστολές, που ελήφθησαν από το Reuters, έδειξαν τέσσερα φορτία αργού προερχόμενα από τη Μέση Ανατολή (Sidi Kerir στην αιγυπτιακή Μεσόγειο) προς την Ελλάδα τον Σεπτέμβριο. Τρια απέπλευσαν τον Οκτώβριο. Οι έμποροι είπαν ότι όλα είναι ιρανικό αργό και περισσότερα θα ερχόταν τον Νοέμβριο.
"Το Ιράν είναι ο μόνος με τον οποίο μπορείς να δουλέψεις σε μια βάση «ανοικτής πίστωσης» αυτή τη στιγμή, δεδομένης της δυσκολίας στην πώληση αργού", δήλωσε έμπορος.
Οι εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου προς τις Ηνωμένες Πολιτείες υπόκεινται σε κυρώσεις, αλλά εξακολουθούν να είναι απολύτως νόμιμες για την Ευρώπη και την Ασία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι θεωρεί τις κυρώσεις κατά του Ιράν για το πετρέλαιο ζήτημα λίγων εβδομάδων, έπειτα από την υπηρεσία του ΟΗΕ, που δήλωσε ότι η Τεχεράνη έχει εργαστεί στο σχεδιασμό πυρηνικών βομβών.
Το Ιράν αρνείται ότι προσπαθεί να κατασκευάσει ατομικές βόμβες και ένας Ιρανός αξιωματούχος, ο οποίος αρνήθηκε να δηλώσει το όνομά του, είπε ότι η Τεχεράνη δεν αντιμετωπίζει καμία δυσκολία στην πώληση του πετρελαίου της.
Ωστόσο, ναυτιλιακές πηγές, δήλωσαν ότι το ενδιαφέρον για ιρανικό αργό, το οποίο είναι φθηνότερο από τους ρώσους ανταγωνιστές, αλλά "πολιτικά ευαίσθητο", ώθησε τη χώρα να συνεχίσει την αποθήκευση αργού πετρελαίου στην Ερυθρά Θάλασσα, ώστε να είναι διαθέσιμο για άμεσες παράδοσεις.
Οι υπολοιποι στη βιομηχανία πετρελαίου έχουν μειώσει δραστικά την αποθήκευση αργού από πέρυσι, μετά την εξέλιξη των τιμών του αργού που κινήθηκαν πτωτικά, καθιστώντας κάθε τέτοια πρακτική ζημιογόνα.
Το Ιράν αποθηκεύει αργό σε τέσσερα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCCs) στην Ερυθρά Θάλασσα.
www.onalert.gr
από την Ουάσιγκτον και τις Βρυξέλλες για να σταματήσει το εμπόριο ως μέρος μιας εκστρατείας κατά του πυρηνικού προγράμματος της Τεχεράνης.
Φαίνεται ότι σχεδόν παρέλυσαν οι συμφωνίες για πετρέλαιο σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, η οποία έχει τέσσερα διυλιστήρια, δείχνοντας ότι το εμπόριο στην Ευρώπη θα μπορούσε να επιβραδυνθεί λόγω των φόβων, που προκάλεσε η κρίση χρέους στην ευρωζώνη και που απειλεί να εξαπλωθεί σε άλλες χώρες.
"Εταιρείες σαν εμάς δεν μπορούν να έχουν συμφωνίες μαζί τους. Ενέχει πάρα πολύς κίνδυνος. Ισως οι ανεξάρτητοι έμποροι να είναι περισσότερο έτοιμοι για αυτό", δήλωσε ένας επιχειρηματίας μεγάλης διεθνούς εταιρείας πετρελαίου.
"Το οικονομικό μας τμήμα αρνείται να κάνει συμφωνίες με αυτούς. Όχι ότι δεν πληρώνουν. Απλά για προληπτικούς λόγους", δήλωσε ένας επιχειρηματίας μεγάλου εμπορικού οίκου.
"Δεν μπορέσαμε να βρούμε κάποια τράπεζα για να μας χρηματοδοτήσει. Καμία τράπεζα δεν θέλει να χρηματοδοτήσει μια συμφωνία γι 'αυτούς. Χάσαμε κάποιες καλές ευκαιρίες εκεί", είπε ένας τρίτος επιχειρηματίας.
Περισσότεροι από δύο δωδεκάδες ευρωπαίοι έμποροι, με τους οποίους επικοινώνησε το Reuters σε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και εμπορικούς οίκους, δήλωσαν ότι η έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης έχει αναγκάσει την Ελλάδα να σταματήσει την αγορά αργού από τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν και το Καζακστάν κατά τους τελευταίους μήνες.
Η Ελλάδα, χωρίς εγχώρια παραγωγή, εξαρτάται από τις εισαγωγές πετρελαίου και το 2010 εισήγαγαν 46% του αργού πετρελαίου της από τη Ρωσία και 16% από το Ιράν. Η Σαουδική Αραβία και το Καζακστάν παρείχαν 10% καθεμία, η Λιβύη 9% και το Ιράκ 7%, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
"Δεν το κρατούν μυστικό όταν μιλάς σε αυτούς και λένε ότι επιβιώνουν χάρη στην ιρανική πραμάτια, επειδή οι άλλοι απλά δεν τούς πουλάνε στο σημερινό περιβάλλον», είπε έμπορος στη Μεσόγειο.
Η μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία διύλισης, τα «Ελληνικά Πετρέλαια», αρνήθηκε ότι αντιμετωπίζει οποιαδήποτε δυσκολία κατά την αγορά του αργού και αρνήθηκε να σχολιάσει σχετικά με την ακριβή κατανομή των προμηθειών πετρελαίου. Η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία διύλισης στην Ελλάδα, της «Motor Oil Hellas», αρνήθηκε κάθε σχόλιο.
Τα τέσσερα διυλιστήρια στην Ελλάδα, που ανήκουν στα «Ελληνικά Πετρέλαια» και την «Motor Oil», μπορούν να επεξεργαστούν περί τα 400.000 βαρέλια την ημέρα. Το ποσό αυτό έχει μειωθεί σε περίπου 330.000 βαρέλια ημερησίως τους τελευταίους μήνες λόγω εργασιών συντήρησης και αναβάθμισης.
"Οι συμφωνίες των προμηθειών μας βασίζονται σε καθαρά εμπορικά κριτήρια, δίχως άλλους παράγοντες να παρεμβαίνουν», είπε εκπρόσωπος των ΕΛ.ΠΕ.
Στοιχεία για αποστολές, που ελήφθησαν από το Reuters, έδειξαν τέσσερα φορτία αργού προερχόμενα από τη Μέση Ανατολή (Sidi Kerir στην αιγυπτιακή Μεσόγειο) προς την Ελλάδα τον Σεπτέμβριο. Τρια απέπλευσαν τον Οκτώβριο. Οι έμποροι είπαν ότι όλα είναι ιρανικό αργό και περισσότερα θα ερχόταν τον Νοέμβριο.
"Το Ιράν είναι ο μόνος με τον οποίο μπορείς να δουλέψεις σε μια βάση «ανοικτής πίστωσης» αυτή τη στιγμή, δεδομένης της δυσκολίας στην πώληση αργού", δήλωσε έμπορος.
Οι εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου προς τις Ηνωμένες Πολιτείες υπόκεινται σε κυρώσεις, αλλά εξακολουθούν να είναι απολύτως νόμιμες για την Ευρώπη και την Ασία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι θεωρεί τις κυρώσεις κατά του Ιράν για το πετρέλαιο ζήτημα λίγων εβδομάδων, έπειτα από την υπηρεσία του ΟΗΕ, που δήλωσε ότι η Τεχεράνη έχει εργαστεί στο σχεδιασμό πυρηνικών βομβών.
Το Ιράν αρνείται ότι προσπαθεί να κατασκευάσει ατομικές βόμβες και ένας Ιρανός αξιωματούχος, ο οποίος αρνήθηκε να δηλώσει το όνομά του, είπε ότι η Τεχεράνη δεν αντιμετωπίζει καμία δυσκολία στην πώληση του πετρελαίου της.
Ωστόσο, ναυτιλιακές πηγές, δήλωσαν ότι το ενδιαφέρον για ιρανικό αργό, το οποίο είναι φθηνότερο από τους ρώσους ανταγωνιστές, αλλά "πολιτικά ευαίσθητο", ώθησε τη χώρα να συνεχίσει την αποθήκευση αργού πετρελαίου στην Ερυθρά Θάλασσα, ώστε να είναι διαθέσιμο για άμεσες παράδοσεις.
Οι υπολοιποι στη βιομηχανία πετρελαίου έχουν μειώσει δραστικά την αποθήκευση αργού από πέρυσι, μετά την εξέλιξη των τιμών του αργού που κινήθηκαν πτωτικά, καθιστώντας κάθε τέτοια πρακτική ζημιογόνα.
Το Ιράν αποθηκεύει αργό σε τέσσερα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCCs) στην Ερυθρά Θάλασσα.
www.onalert.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου