θα τελούν υπό διαρκή αναδιαπραγμάτευση, ανάλογα με τις εξελίξεις, κάτι που έδωσε ήδη την ευκαιρία στους γνώστες να τον χαρακτηρίσουν… λάστιχο.
Ίσως όμως η πρώτη και βασικότερη παραδοχή που δεν στέκει, να αφορά το οικονομικό περιβάλλον της Ευρώπης. Ο προϋπολογισμός του 2012 θεωρεί δεδομένο ότι η ελληνική οικονομία και η σχέση του ευρώ με αυτήν θα συνεχίσουν να έχουν όπως είναι σήμερα σε όλη τη διάρκεια του έτους. Όλα όμως δείχνουν ότι το δεύτερο έστω τρίμηνο του νέου χρόνου η Ευρώπη και η ευρωζώνη, με όποιο από τα σενάρια (για ευρωομόλογο ή άλλη λύση) τελικά ακολουθηθεί, θα αλλάξει εικόνα. Και επ’ αυτού ο προϋπολογισμός της Ελλάδας δεν έχει την παραμικρή πρόβλεψη. Επομένως, ίσως θα είναι και καλύτερο να μην τον λάβουμε και τόσο σοβαρά…
Από τη μύγα ξίγκι
Ακόμη και αν αυτό συμβεί, σε κάθε περίπτωση, ορισμένοι βασικοί τομείς εσόδων απέχουν από την πραγματικότητα. Πόσω μάλλον από την πραγματικότητα που «στήνει» το επιτελείο του Βενιζέλου με τη βοήθεια της Στατιστικής Υπηρεσίας. Και για να μη μακρηγορούμε, να σημειώσουμε απλώς ότι το 2012 θα ζητηθεί από τους Έλληνες να πληρώσουν σχεδόν 7,5 δισ. ευρώ περισσότερα, εκ των οποίων τα (πρόσθετα) 4,9 δισ. θα προέλθουν από τη φορολογία φυσικών προσώπων και άλλα 2,5 πρόσθετα δισ. από την επιπλέον φορολόγηση ακινήτων. Κι όλα αυτά, στη χρονιά της χειρότερης ύφεσης, στην οποία μεσοσταθμικά ο ελληνικός πληθυσμός απειλείται με απώλεια έως και 40% των εισοδημάτων του.
Ας δούμε λοιπόν τι προβλέπει καταρχήν ο ίδιος ο προϋπολογισμός:
Όσον αφορά τις εκτιμήσεις για την ελληνική οικονομία, ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να παραμείνει αρνητικός και το 2012 (αλλά μόνο κατά -2,5%, ποσοστό που δείχνει ιδιαίτερα αισιόδοξο), λόγω της συνέχισης της δημοσιονομικής προσαρμογής και της μεγαλύτερης ύφεσης του 2011. Οι συντάκτες του πάντως είναι βέβαιοι ότι η οικονομία θα επανέλθει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2013. Προφανώς κάτι γνωρίζουν που κανείς οικονομολόγος δεν μπορεί να αντιληφθεί…
Συνεχίζουν όμως: Η μείωση και του ΑΕΠ του 2012 αναμένεται να προέλθει από την εγχώρια ζήτηση, η συμβολή της οποίας προβλέπεται να πέσει κατά 4,9%. Η μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης, σε σταθερές τιμές, προβλέπεται να είναι μεγαλύτερη του 6%, λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και της αύξησης της ανεργίας. Αντίθετα, η συμβολή του εξωτερικού τομέα αναμένεται θετική (συμβολή 2,4 εκατ. μονάδες στη μεταβολή του ΑΕΠ), με τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών να προβλέπεται ότι θα αυξηθούν κατά 6,4% και τις εισαγωγές (σταθερές τιμές) να μειώνονται κατά 2,8%. Τώρα, κατά πόσον αυτό μπορεί να αντισταθμίσει το εγχώριο πρόβλημα, επίσης βρίσκεται στη σφαίρα της φαντασίας των συντακτών…
Σε ό,τι αφορά το ποσοστό ανεργίας, αυτό προβλέπεται να αυξηθεί περαιτέρω το 2012, στο 16,4% του εργατικού δυναμικού (σε εθνικολογιστική βάση), λόγω της συνέχισης της ύφεσης της οικονομίας, που θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση και της απασχόλησης κατά 1,1%.
Τέλος, ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί σημαντικά το 2012 επηρεαζόμενος κυρίως από τη χαμηλή εγχώρια ζήτηση και τις διαρθρωτικές αλλαγές που βελτιώνουν τη λειτουργία των αγορών. Η αύξηση του εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) το 2012 εκτιμάται στο 0,6%.
Ανεφάρμοστοι στόχοι
Με αφορμή τα στοιχεία της ανεργίας και του ΑΕΠ, έγινε και η πρόσφατη σύγκρουση της Alpha Bank με την ΕΛΣΤΑΤ, με την πρώτη να κατηγορεί τη δεύτερη για περίεργα μαγειρέματα, αντίστοιχα με αυτά για τεχνητή διόγκωση του ελλείμματος του 2009. Είχε κατατεθεί τότε (στην Εισαγγελία) πως εν μέσω πιέσεων της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Αρχής / Eurostat η ελληνική Αρχή με μη επιστημονικές μεθόδους διόγκωσε το αναθεωρημένο έλλειμμα (του 2009) από περίπου 12%-13% σε 15,4%. Συνέπεια ήταν να επιβληθούν περισσότερα και σκληρότερα δημοσιονομικά μέτρα. Εφόσον λοιπόν τα greek statistics ζουν και βασιλεύουν, τίποτα δεν μπορεί να είναι βέβαιο. Το ερώτημα, όμως, είναι για ποιον λειτουργούν τα statistics...
Οι στόχοι επίτευξης του προϋπολογισμού στηρίζονται σε δύο παράγοντες: Πρώτον, στην πλήρη εφαρμογή του PSI κατά τον τρόπο με τον οποίο το αντιλαμβάνεται το υπουργείο Οικονομικών. Δεύτερον, στη νέα τεράστια αύξηση των καθαρών εσόδων παρά την ύφεση. Τα καθαρά έσοδα το 2012 αναμένεται να αυξηθούν κατά 6,1%, φτάνοντας στα 54,4 δισ. ευρώ, ενώ οι πρωτογενείς δαπάνες θα μειωθούν κατά 5,3% στα 49 δισ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός προβλέπει τεράστια αύξηση - της τάξης του 217,6% - της επιβάρυνσης των φόρων στην περιουσία, λόγω των απανωτών φορολογικών επιβαρύνσεων στα ακίνητα. Συγκεκριμένα, αναμένεται να αντληθούν συνολικά 3,6 δισ. ευρώ έναντι 1,1 δισ. φέτος.
Η νάρκη του PSI
Σε ό,τι αφορά το PSI, η συμφωνία της 26ης Οκτωβρίου για το κούρεμα 50% των ομολόγων 206 δισ. ευρώ, προϋποθέτει το ενδεχόμενο της ανταπόκρισης των ιδιωτών σε ποσοστό πάνω από 90%. Κάτι που επιτρέπει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους να εκτιμήσει ότι θα υπάρξει εξοικονόμηση της τάξης των 3,5-4 δισ. ευρώ για την εξόφληση χρέους το επόμενο έτος. Μέχρι εδώ… καλά. Τι γίνεται όμως εάν η ένταση - έκταση της κρίσης ακυρώσει επί της ουσίας το PSI, όπως φοβούνται οι γνώστες, με πρώτους και καλύτερους τον Λουκά Παπαδήμο και τον πρόεδρο του ΟΔΔΗΧ Πέτρο Χριστοδούλου;
Προφανώς τινάζεται στον… αέρα όχι το PSI, αλλά συνολικότερα ο προϋπολογισμός, καθώς θα πρέπει να εγγραφούν περισσότεροι τόκοι (υπολογίζεται έως 20% με το καλό ενδεχόμενο και ακόμη 50% με το χειρότερο). Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι το ποσό αυτό των 3,5 - 4 δισ. θα πρέπει να αντικατασταθεί από νέα μέτρα. Πώς όμως θα επιβληθούν και νέα μέτρα, όταν τα ήδη προϋπολογισμένα εντάσσονται σε ένα υπεραισιόδοξο περιβάλλον; Και ιδιαίτερα όταν η δυνατότητα των Ελλήνων να τα καταβάλουν, αμφισβητείται ευθέως;
Απλώς, η ελληνική πλευρά (Π. Χριστοδούλου) ευελπιστεί πως μέσα στον γενικότερο χαμό το κόστος διάσωσης της Ελλάδας (συμμετοχής στο PSI) θα είναι αναλογικά μικρότερο μπροστά στον κίνδυνο άμεσης έκρηξης και της γαλλικής αγοράς. Γι’ αυτό διαρρέεται δεξιά και αριστερά πως όσα ομόλογα μείνουν εκτός του προγράμματος (50%) και δεν ανταλλαχθούν με νέα, θα υποστούν καθολικό «κούρεμα». Το γεγονός πως αυτά τα ομόλογα εμπίπτουν στις διατάξεις του ελληνικού δικαίου στη συντριπτική τους πλειονότητα (λέγεται ότι αφορά το 90% των θέσεων) δίνει - θεωρητικά πάντα - τη δυνατότητα στο κράτος να αλλάξει τους όρους έκδοσής τους, δηλαδή ονομαστική αξία, επιτόκιο, τρόπο εξόφλησής τους.
Η βόμβα των ακινήτων
Από τους φόρους στα ακίνητα, το υπουργείο Οικονομικών προσβλέπει σε πρόσθετα φορολογικά έσοδα της τάξης των 2,45 δισ. ευρώ. Πώς θα επιτευχθεί η αύξηση των εσόδων από τη συγκεκριμένη κατηγορία κατά... 247% σε σχέση με το 2011, όταν στους πολίτες δεν περισσεύει τίποτα κι όταν αποδεδειγμένα από τα δισεκατομμύρια που σηκώθηκαν το τελευταίο διάστημα από τις τράπεζες, τα περισσότερα πήγαν για φόρους;
Αυτό μάλλον δεν ενδιαφέρει τη μνημονιακή κυβέρνηση, που προετοιμάζεται πυρετωδώς για να εισπράξει την επόμενη χρονιά... πολλούς φόρους κατοχής ακίνητης περιουσίας: Πρώτα είναι το χαράτσι της ΔΕΗ, το οποίο εκτιμάται ότι θα αποφέρει 2,2 δισ. ευρώ περισσότερα από το 2011. Το τέλος για το 2012 θα αρχίσει να καταβάλλεται από τον Μάιο του 2012. Τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, θα πρέπει να πληρώσουμε και τη δεύτερη δόση από το τέλος του 2011.
Εδώ, όμως, μπαίνει και το νέο «όπλο» μαζικής φορολόγησης για το υπουργείο Οικονομικών, που δεν είναι άλλο από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, η οποία προαναγγέλλεται μέσα από την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού. Η ενεργοποίηση νέων τιμών ζώνης το 2012 σημαίνει αυτομάτως και αύξηση στο χαράτσι της ΔΕΗ σε επίπεδα που φτάνουν και το 33%.
Ακολούθως αναμένεται να εισπραχθεί ο ΦΑΠ του 2010 (αφορά τα ακίνητα που είχαμε στην κατοχή μας την 1η Ιανουαρίου του 2010) αλλά και του 2011 (για τα ακίνητα που κατείχαμε την 1η Ιανουαρίου του 2011), ενώ εκκρεμότητα υπάρχει και με την έκτακτη εισφορά στη μεγάλη ακίνητη περιουσία, η οποία κανονικά θα έπρεπε να έχει εισπραχτεί από το 2010.
Την 1η Ιανουαρίου 2012 γεννάται νέα φορολογική υποχρέωση για την καταβολή του ΦΑΠ έτους 2012. Ο φόρος αυτός (που αφορά την ατομική ακίνητη περιουσία ύψους άνω των 200.000 ευρώ) θα είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του 2011, αν οι αντικειμενικές αξίες αυξηθούν από την 1η Ιανουαρίου 2012.
Αποκρατικοποιήσεις: Ελπίδες από τα υπόλοιπα ασημικά…
Σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις, ο προϋπολογισμός αλλά και ο υπουργός θεωρούν ως δεδομένη προϋπόθεση την επίτευξη του αναθεωρημένου στόχου του 2011 για αποκρατικοποιήσεις 1,8 δισ. ευρώ. Τι κι αν ο πήχης έπεσε στο επίπεδο αυτό από τα 5 δισ. και όλα μεταφέρθηκαν στο 2012… Έχοντας πρόσφατη ολοκλήρωση του διαγωνισμού πώλησης των δικαιωμάτων για τη χρήση συχνοτήτων κινητής τηλεφωνίας αυτήν την εβδομάδα, με τη συμμετοχή των τριών εταιρειών κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα (Cosmote, Vodafone και Wind), το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και το υπουργείο δηλώνουν αισιόδοξα. Τόσο ο διαγωνισμός για το φάσμα συχνοτήτων κινητής όσο και ο αντίστοιχος για τα Εθνικά Λαχεία, που βρίσκεται σε εξέλιξη, αποτελούν μετά τον ΟΠΑΠ σημαντικά βήματα στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων. Σύντομα, πρόκειται να ανακοινωθούν έξι νέοι διαγωνισμοί, με πρώτον αυτόν της αξιοποίησης του Ελληνικού, μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου 2012. Το κακό όμως είναι ότι τώρα αρχίζουν τα δύσκολα. Γιατί και η περίπτωση του ΟΤΕ και των συχνοτήτων ήταν σχεδόν τελειωμένες δουλειές. Η μία (ΟΤΕ) ήταν απλώς η ουρά του πακέτου προς τους Γερμανούς. Και για να μη μας ξεφεύγει και η ουσία, είναι η ουρά που θα δώσει στη γερμανική ιδιοκτησία το «ελεύθερο» σε εργασιακές παρεμβάσεις και περικοπές προσωπικού… Όσο για τις συχνότητες, δεν είναι τίποτα περισσότερο από το αντίστοιχο μας «έκτακτης εισφορά» στις εταιρείες κινητής… Κάτι, δηλαδή, σαν τους πολίτες που αναγκαστικά θα πλήρωναν.
Η «βεβαιότητα»
Για τη συνέχεια, έχουμε μπροστά μας την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, το Ελληνικό, το Τ.Τ., τη ΛΑΡΚΟ, τον ΟΣΕ, τα ΕΛΤΑ και σχεδόν το σύνολο του ευρύτερου δημόσιου τομέα, με έναν λογαριασμό που ξεπερνά τα 15 δισ. και δεν έχει κανένα… σιγουράκι. Έχει όμως τη «βεβαιότητα» του Βενιζέλου, που είπε ότι για το 2012 το αποτέλεσμα των αποκρατικοποιήσεων «εξαρτάται από το αν θα έχουμε αγορά, αν θα έχουμε επενδυτικό ενδιαφέρον», προσθέτοντας πως οι εταίροι πρέπει να βοηθήσουν για την προσέλκυση ενδιαφέροντος.
topontiki.gr
Αυτου του βλακα του βαγγελη, γιατι δεν του δινει καποιος μια πετονια να παει στην κορυφη του Ολυμπου να ψαρεψει?. Γιατι δεν παιρνει την γυναικουλα του να παει να φαει ΤΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΤΟΥ? Μα τοσο βλακας ειναι ο ανθρωπος? Σπουδασε νομικα, και με τους νομους και το συνταγμα, τα εκανε ΣΚΑΤΑ. Με τα οικονομικα θα τα πηγαινε καλα, ο βλακας? Τι περιμενει λοιπον ? Ειναι Ο ΜΟΝΟΣ σε ολη την Ελλαδα, που δεν μπορει ΟΧΙ μονο να διαχωρισει 2 γαιδαρων αχυρα, ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ να διαχωρισει αχυρο για ενα γαιδαρο. Βαγγελακο, << αϊ σιαπερα ρε ζαγαρι >>.
ΑπάντησηΔιαγραφήEINAI KALITERA NA TON STILOUME NA POUVOULAI TA PROATTA KAI EIKEI THA SASEI TON LOGARIASMO ARE ELLAS TO MEGALEIO SOU ME TOUS ANIKANOUS POLITIKOU SOU BNIZELE EGYNES REZILI STA PROATTA KAI SUNAMA KAI STA SKILIA AYTO EINAI POU LEME MPIKAN TA GYDIA STOU MADRI
ΑπάντησηΔιαγραφή