Η
μείωση κατά περίπου 12% των φόρων υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τα
ακτοπλοϊκά εισιτήρια και στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση λίγο πριν από
το καλοκαίρι δεν έφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα, ούτε στη μείωση των
τιμών εισιτηρίων ούτε στην αύξηση της επιβατικής κίνησης. Τα εισιτήρια
ανατιμήθηκαν ενώ στο πρώτο επτάμηνο του έτους οι επιβάτες που
διακινήθηκαν από και προς το νησιώτικο σύμπλεγμα της χώρας ήταν κατά
230.000 λιγότεροι σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Παρά τη μείωση των φόρων υπέρ τρίτων, οι τιμές των ακτοπλοϊκών
εισιτηρίων στους περισσότερους προορισμούς αυξήθηκαν τουλάχιστον...
10% ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η αύξηση προσέγγισε ακόμη και το 58%! Η μετάβαση στα νησιά παρέμεινε μια ακριβή υπόθεση για τα εξασθενημένα από την κρίση ελληνικά νοικοκυριά.
10% ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η αύξηση προσέγγισε ακόμη και το 58%! Η μετάβαση στα νησιά παρέμεινε μια ακριβή υπόθεση για τα εξασθενημένα από την κρίση ελληνικά νοικοκυριά.
Πρόκειται για αυξήσεις που αποδίδονται από παράγοντες της αγοράς
στην προσπάθεια των ακτοπλοϊκών εταιρειών να εξορθολογίσουν την εμπορική
τους πολιτική καταργώντας τις τρελές περσινές προσφορές (π.χ. στη
γραμμή Ηράκλειο - Πειραιάς οι επιβάτες ταξίδευαν με 19 ευρώ ενώ στα
Δωδεκάνησα ακόμη και με 10 ευρώ). Σήμερα στη γραμμή του Ηρακλείου το
εισιτήριο οικονομικής θέσης κοστίζει 36-39 ευρώ στα βραδινά δρομολόγια.
Το μετ' επιστροφής εισιτήριο οικονομικής θέσης, που πέρυσι είχε φτάσει
να κοστίζει 38 ευρώ, φέτος αυξήθηκε στα 50 ευρώ, στην ίδια εταιρεία.
Αντίστοιχα, στο βραδινό δρομολόγιο ένα εισιτήριο μετ' επιστροφής στην
οικονομική θέση (deck) κοστίζει 65-70 ευρώ ανάλογα με την εταιρεία.
Εγκλωβισμένες. Σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, οι εταιρείες
είναι εγκλωβισμένες σε ένα αδιέξοδο από το οποίο είναι δύσκολο να βγουν.
Πρώτα απ' όλα οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων έχουν αυξηθεί 70% σε
σχέση με το 2009 και κατά 30% σε σχέση με το 2010, γεγονός που
επιβαρύνει τα κόστη τους. Προβλέπεται ότι φέτος θα καταγράψουν ζημιές
για τρίτη κατά σειρά χρονιά. Την ίδια στιγμή το πρόβλημα ρευστότητας των
ελλήνων ακτοπλόων οξύνει ακόμη περισσότερο τα οικονομικά τους αδιέξοδα
την ίδια ώρα που έχουν ελλιπή μέχρι και καθόλου πρόσβαση στα τραπεζικά
γκισέ.
Τα αδιέξοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών επιτείνει και η διεθνής
οικονομική κρίση, η οποία λειτουργεί απαγορευτικά για την πώληση πλοίων
που περισσεύουν.
Χειμώνας κρίσης. Μέσα στο γκρίζο αυτό τοπίο ο χειμώνας που
έρχεται, εκτιμάται ότι θα είναι ιδιαίτερα δύσκολος για τις ακτοπλοϊκές
επιχειρήσεις και, σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, δεν θα πρέπει να
αποκλειστεί το ενδεχόμενο ακόμη και να κλείσει κάποια από αυτές. Ετσι,
οι εταιρείες αναζητούν λύσεις και στη σύναψη επιχειρηματικών
συνεργασιών. Στις γραμμές της Κρήτης, για παράδειγμα, πέρυσι
ανταγωνίζονταν δύο εταιρείες στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά, η ΑΝΕΚ και η
Blue Star Ferries, και τρεις στη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο (Μινωικές
Γραμμές, ΑΝΕΚ και Attica με πλοία Superfast). Φέτος τα πράγματα άλλαξαν
και στα μεν Χανιά υπάρχουν μόνο πλοία της ΑΝΕΚ, ενώ στο Ηράκλειο
κυρίαρχη δύναμη εξακολουθεί να είναι οι Μινωικές Γραμμές ενώ απέναντί
της βρίσκεται η προσφάτως συσταθείσα κοινοπραξία ΑΝΕΚ - Superfast.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου