

Το κτίριο είναι μικρό και χωρίς παράθυρα. Πρόκειται για ένα γεωμετρικό, "μεταμοντέρνο" κτίριο. Πίνακες που δεν έχουν φόρμα και που είναι ανοιχτοί σε κάθε ερμηνεία.
Πίνακες που βασικά δεν σου λένε κάτι, δεν σου «επιβάλλουν» νόημα ή
κάποιο μήνυμα και σε προσκαλούν να το ανακαλύψεις εσύ για τον εαυτό σου.

Μεταμοντερνισμός
κυριολεκτικά σημαίνει «το κίνημα που ακολούθησε τον μοντερνισμό». Ο
«μεταμοντέρνος» σύμφωνα με το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας (Γ.
Μπαμπινιώτη) είναι «αυτός που σχετίζεται με το σύγχρονο ρεύμα της τέχνης
(αρχικώς της αρχιτεκτονικής) που αντιδρά στις φόρμες του μοντερνισμού
και χρησιμοποιεί ποικιλία παραδοσιακών στοιχείων σε πρωτότυπες
συνθέσεις», καθώς επίσης αυτός που «ακολουθεί αδιάκοπα τις εκάστοτε
τάσεις χωρίς αρχές και σταθερά σημεία αναφοράς» και επίσης «(κατ'
επέκταση στις κοινωνικές επιστήμες) ο ακραίος σχετικισμός στις αξίες και
στην επιστημονική μέθοδο και η απόρριψη της αντικειμενικότητας».

Παρατηρείται έτσι, έντονα στις ημέρες μας “η αμφισβήτηση της αυθεντίας”,
αφού καταρρέουν κυριολεκτικά μορφές αυθεντίας, οπότε εισάγεται η
αμφισβήτηση των πάντων. Η Μετανεωτερική κίνηση διαπιστώνει ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι για να πλησιάσει κανείς την αλήθεια, την οποία αλήθεια δεν την εκφράζει κανείς απόλυτα.
Ακόμη, ένα γνώρισμα του μεταμοντέρνου είναι “η κατάρρευση της λογικής τάξης”.
Αυτό που για τον ένα θεωρείται λογικό δεν θεωρείται λογικό από τον
άλλο, γιατί δεν υπάρχει απόλυτη αντικειμενικότητα. “Αν όλα είναι λογικά,
τότε τίποτε δεν είναι λογικό”. Γι’ αυτό πολλοί μεταμοντέρνοι σήμερα
ισχυρίζονται ότι “οι όροι όπως μη λογικό και παράλογο μετατρέπονται σε
μέσα κοινωνικού ελέγχου και πιθανής καταστολής”.

Κατά κανόνα, οι μεταμοντέρνοι θεωρούν ότι ανήκουν στην πολιτική αριστερά.
Ισχυρίζονται δε ότι η απελευθέρωση από τους περιοριστικούς φραγμούς του
αντικειμενικού γεγονότος θα καταστήσει την ιστορία πιο δημοκρατική, πιο σκεπτικιστική και πιο ανεκτική. Ο μεταμοντέρνος σχετικισμός συνοδεύτηκε από την πολυπολιτισμικότητα,
την πολιτική ιδέα ότι διαφορετικές και μη προνομιούχες πολιτισμικές
ομάδες της κοινωνίας έχουν εξίσου έγκυρες προοπτικές στην ιστορική
αλήθεια, οι οποίες πρέπει να υποστηριχτούν με οποιοδήποτε τρόπο
προκειμένου να ενισχυθούν απέναντι στην επικρατούσα αντίληψη της
ιστορικής αλήθειας που πρεσβεύει η πλειοψηφούσα ελίτ.
Το κίνημα του μεταμοντερνισμού υποστηρίζει τον ακραίο σχετικισμό στις αξίες και στην επιστημονική μέθοδο και απορρίπτει την αντικειμενική ή απόλυτη αλήθεια, ειδικότερα σε ζητήματα θρησκείας και πνευματικότητας.

Από
την εποχή της αναγέννησης, στην Δύση, οι αναλυτές άρχισαν να ανυψώνουν
την ανθρωπότητα στο κέντρο της πραγματικότητας. Πλέον ο άνθρωπος βρέθηκε
στο κέντρο της αλήθειας και οδηγήθηκε στην απόλυτη επιβολή του μοντέλου
της λογικής πάνω σε κάθε μορφή αλήθειας, καθώς αυτή προσδιοριζόταν με
βάση τα επιστημονικά δεδομένα. Ως συνέπεια, η όποια θρησκευτική αλήθεια αποκλειόταν.


Όσον αφορά την θρησκεία, από την στιγμή που δεν υπάρχει απόλυτη αλήθεια και τα πάντα είναι σχετικά,
δεν πρέπει να γίνονται διακρίσεις μεταξύ των διαφορετικών θρησκειών,
φιλοσοφιών ή πεποιθήσεων. Όλες οι πεποιθήσεις έχουν ισάξιο βάρος και
θεωρούνται βάσιμες, ισάξιες και έγκυρες.
Η οργανωμένη θρησκεία έχει αντικατασταθεί από την ιδιωτική πνευματικότητα.
Στην μεταμοντέρνα πνευματικότητα ο καθένας ορίζει το δικό του μονοπάτι
διαφώτισης και εξεύρεσης της αλήθειας. Στην καινούρια αυτή
πνευματικότητα εξοβελίζεται το υπερβατικό, παραμερίζεται το βιβλικό,
αφαιρείται το θεολογικό και υποβιβάζεται η αξία του αιώνιου. Η ατομική
πίστη αποτελεί ιδιωτική υπόθεση και προσωπικό δεδομένο του καθενός. Το
καινούριο αντικαθιστά το παλιό και το μόνιμο αντιμετωπίζεται ως κάτι το
ξεπερασμένο. Το άτομο ζει στην δικιά του εικονική πνευματική
πραγματικότητα, ακόμη και με την Βίβλο στο χέρι, στην οποία είναι
ελεύθερο να διαμορφώνει την κοσμοθεωρία που του ταιριάζει. Εξάλλου, από
την στιγμή που δεν υπάρχουνε κατεστημένες αυθεντίες, δεν μπορεί ποτέ να υπάρξει θεσμοποίηση και δογματισμός.
Η
σύγχρονη αυτή μορφή πνευματικότητας αναζητεί τα προνόμια, τις ευλογίες
και τα πλεονεκτήματα, περιορίζοντας την κάθε μορφή θυσίας και προσωπικής
δέσμευσης. Ο άνθρωπος επιδιώκει την μέγιστη δυνατή ψυχική ισορροπία με
τα λιγότερο δυνατό προσωπικό κόστος. Δυστυχώς, η προσωπική σχέση με τον
Θεό έχει αντικατασταθεί από την μυστική εμπειρία, την αστρολογία, τη γιόγκα, την μετενσάρκωση και διάφορα άλλα δημοφιλή όπλα της φαρέτρας της Νέας Εποχής.

Δεν υπάρχουν αιρέσεις. Tα πάντα είναι σχετικά και μεταβαλλόμενα, ο καθένας ορίζει τι είναι το καλύτερο για τον εαυτό του. Η έμφαση δίνεται στην πολυσυλλεκτικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα. Οι σωστές κοινωνίες είναι εκείνες που είναι ανοικτές, φιλόξενες και ανεκτικές ως προς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ιδιομορφίες του καινούριου και του διαφορετικού. Η
όποια ιδιαιτερότητα δεν χάνεται, απλώς συμπεριλαμβάνεται μαζί με άλλες.
Ουσιαστικά ο μεταμοντερνισμός αποτελεί ένα φιλοσοφικό πλουραλισμό, στον
οποίο κανείς δεν μπορεί να θεωρήσει μια άλλη φιλοσοφία, ιδέα ή θρησκεία
λανθασμένη ή κατώτερη. Συνεπώς, δεν υπάρχουνε αιρέσεις. Όλα είναι
ουδέτερα και υποκειμενικά. Δεν υπάρχει άσπρο και μαύρο, μόνο γκρι.
Η αμαρτία έχει χάσει το περιεχόμενο της.
Σωστό είναι αυτό που μας βολεύει, ικανοποιεί και ευχαριστεί. Η ηθική
είναι περιστασιακή. Δεν υπάρχει ξεκάθαρο σωστό ή λάθος. Οτιδήποτε
αισθάνεται το άτομο πως είναι σωστό εκείνη τη στιγμή πρέπει να είναι
σωστό. Αυτό που είναι σωστό για κάποιον, μπορεί να μην είναι σωστό γιο
κάποιον άλλον. Επιπλέον, δεν υπάρχει πλέον η έννοια της ενοχής,
η οποία έχει αντικατασταθεί από την ντροπή. Ο άνθρωπος δεν αισθάνεται
ενοχές επειδή αμάρτησε παραβιάζοντας μία ρητή εντολή του Θεού ή κάποιας
άλλης εξουσίας. Αντίθετα, ντρέπεται όταν η συμπεριφορά του
αποκαλύπτεται. Ως αποτέλεσμα, εστιάζουμε στην βελτίωση της εξωτερικής
μας συμπεριφοράς αδιαφορώντας για την ανάγκη εσωτερικής αναδόμησης και
μεταμόρφωσης.
Η διάδοση του ευαγγελικού μηνύματος αντικαθίσταται από το κοινωνικό καλό, που αποτελεί πλέον την κύρια αποστολή της εκκλησίας. Το ευαγγέλιο της σωτηρίας δίνει την θέση του στο κοινωνικό ευαγγέλιο.
Ο εκκλησιαζόμενος μετατρέπεται σε καταναλωτή.
Όταν ο εκκλησιαζόμενος δεν είναι ικανοποιημένος, αποχωρεί από την
εκκλησία και επισκέπτεται άλλες εκκλησίες μέχρι να βρει την πνευματική
του Ιθάκη.

Ο Χριστός
είπε στον Πιλάτο «Εγώ γι αυτό γεννήθηκα και γι αυτό ήρθα στον κόσμο,
για να φανερώσω την αλήθεια· όποιος αγαπάει την αλήθεια καταλαβαίνει τα
λόγια μου» (Ιωάννης 18:37). Ο σχετικιστής
λέει πως «όλη η αλήθεια είναι σχετική». Ο μεταμοντερνισμός, απορρίπτει
πως υπάρχει μόνο μία αλήθεια, ωστόσο ισχυρίζεται πως υπάρχει τουλάχιστον
μία αλήθεια: η αλήθεια πως δεν υπάρχει απόλυτη αλήθεια.
Οι συνήγοροι του μεταμοντερνισμού υποκρίνονται, επειδή ενώ προάγουν την ανοχή προς κάθε διαφορετική ιδέα, απορρίπτουν την ιδέα της απόλυτης αλήθειας και συμπεριφέρονται μισαλλόδοξα σε όσους υποστηρίζουν πως τα πάντα δεν είναι τελικώς σχετικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου